Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.

Aftonbladet presenterar idag, i samarbete med SOM-institutet vid Göteborgs universitet, EU-valkompassen för att guida väljarna inför valet. Aftonbladet har en lång tradition av att utveckla egna unika valkompasser tillsammans med institutet och – varje gång till nytta för miljontals svenska väljare som väljer att ta hjälp av kompassen.
– Vi ser ett stort behov bland våra läsare att förstå vad partierna tycker i de olika politiska frågorna och en valkompass är ett enkelt sätt att både få mer kunskap och se vilket partis åsikter som matchar bäst med ens egna, säger Titti Jersler, projektledare och redaktionell utvecklingschef på Aftonbladet.
Inför riksdagsvalet 2022 gjorde 2,5 miljoner användare Aftonbladets valkompass. Där hade statsvetare vid Göteborgs universitet, precis som till årets EU-kompass, tagit fram de för väljarna mest relevanta och aktuella frågorna.
– Vi har en dialog med SOM-institutet vid Göteborgs Universitet under hela processen och de lägger mycket tid på att göra ett så representativt urval av frågor som möjligt, som fångar den politiska debatten, säger Titti Jersler.
SOM-institutet använder testpaneler för att ta fram vilka frågor som svenskarna anser vara intressanta och relevanta.
– Vår förhoppning är att frågorna ska väcka ett intresse hos läsarna och att de ska lära sig mer om EU och partiernas valfrågor, säger Patrik Öhberg, biträdande föreståndare för SOM-institutet.
Nytt i år är att erbjuda läsarna mer hjälp med att bilda sig en uppfattning om frågorna, i det ganska komplexa EU-valet. Förutom en beskrivning av frågan, som statsvetarna skriver, så erbjuder Aftonbladet också AI-genererade för- och motargument. Argumenten är baserade på partiernas svar som granskats av Göteborgs universitet.
– Vi använder sedan AI-tjänsten GPT-4 för att sammanställa och sammanfatta argumenten för att få en så neutral ton som möjligt. Vi säkerställer så båda blocken får lika många argument. Vi vill ju hjälpa användarna att förstå frågan, men inte påverka dem i någon riktning, säger Johan Ekman, datajournalist på Aftonbladet.
Att utveckla journalistiken med stöd av AI är högprioriterat område för Aftonbladet.
– Aftonbladet ligger långt fram i att integrera AI i arbetsprocesser och journalistiken. Att vi nu också kan guida läsare med AI-genererade för- och motargument i vår valkompass är ännu ett steg framåt i den här spännande utvecklingen. Samtidigt är det förstås viktigt att vi håller hårt i våra höga krav på redaktörs-granskning, det är inte minst viktigt i vår valbevakning och en tjänst som valkompassen, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Titti Jersler, redaktionell utvecklingschef, Aftonbladet. Telefon: 076-772 62 97 E-post: titti.jersler@aftonbladet.se
Angelica Öhagen, projektledare EU-valet, Aftonbladet. Telefon: 070-162 24 15. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschefSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum