Förslag för att enklare upptäcka manipulation av A-traktorer
Transportstyrelsen har tagit fram förslag på nya tekniska krav hur hastighetsbegränsningen av en A-traktor ska vara utförd: ”Målet med de nya reglerna är att höja trafiksäkerheten – få fler att följa reglerna,” säger Josefine Montelius, utredare vid Transportstyrelsen.
![A-traktorer som står parkerade på en grusplan.](/data/images/public/3235769/3510725/4af2d561-11a4-45bf-9b7e-744db93e392d-w_720.jpeg)
Antalet A-traktorer fortsätter öka, vid årsskiftet 2023-2024 fanns cirka 56 000 A-traktorer registrerade i Sverige, vilket är mer än en fördubbling jämfört med 2019. I takt med A-traktorerna blivit fler har också olyckorna ökat och under 2023 inträffade 346 personskadeolyckor med A-traktor inblandade.
2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda behovet av ett förändrat regelverk för A-traktorer. En rad regelskärpningar för A-traktorer har sedan dess genomförts för att stärka trafiksäkerheten. Det är nu krav på: vinterdäck, bilbälte, ettårig prövotid på AM-körkortet, max en passagerare per plats och att 30 kilometer i timmen är högsta tillåtna hastighet vid färd på väg.
Lättare att upptäcka manipulation
Nu kommer Transportstyrelsen med förslag för att göra det enklare att upptäcka manipulation av A-traktorer, så att de inte kan köras i högre hastigheter än tillåtet. Vissa typer av elektroniska hastighetsbegränsningar som används i dag är enkla att manipulera, samtidigt som det i många fall är mycket svårt att kontrollera hur de har manipulerats.
Transportstyrelsen har därför tagit fram förslag på nya tydliga tekniska krav på hur hastighetsbegränsningen av en A-traktor ska vara utförd. Det handlar till exempel om att en A-traktor ska begränsas elektroniskt med en hastighetsregulator som kopplas in på bilens CAN-bussystem. Mekanisk hastighetsbegränsning kommer fortsatt vara möjligt genom krav på utväxling.
– Vi har tydliggjort kraven. Det blir som en checklista att följa för att göra det enklare för både föräldrar, besiktningsföretag och polis att kontrollera om en A-traktor har manipulerats, säger Josefine Montelius.
Ingen skillnad för gamla A-traktorer
Enligt förslaget kommer alla A-traktorer som godkänts innan de nya reglerna träder i kraft få fortsätta användas precis som innan. Det blir ingen skillnad. Däremot om en A-traktor har manipulerats och stoppas av polis så kommer ägaren föreläggas om registreringsbesiktning där de nya tekniska kraven ska vara uppfyllda.
Skylten ska vara hel och ren
I förlaget finns också tydligare krav på hur LGF-skylten ska placeras och utformas.
– I dag så viks och klipps många skyltar för att passa in. Det är egentligen inte tillåtet, så vi har förtydligat vad som gäller. De här skyltarna ska ju vara hela och rena, säger Josefine Montelius.
Vad händer nu?
Transportstyrelsen vill nu få in synpunkter och förslaget skickas på remiss till berörda myndigheter, organisationer och intressenter. Fram till och med den 2 september 2024 går det att lämna synpunkter på förslaget.
Målet är att de nya reglerna ska börja gälla hösten 2025.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seLänkar
- Pressmeddelande: Antalet A-traktorer ökar – men inte antalet olyckor
- Pressmeddelande: Skärpta A-traktorkrav kan vända olyckstrenden
- Remiss av förslag till ändring i Transportstyrelsens föreskrifter om ändring i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:19) om bil ombyggd till traktor och bil ombyggd till motorredskap klass II
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Återkallat tillstånd för snöskoterutbildare i norra och Mellansverige3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
En snöskoterutbildare lever inte upp till kraven som ställs för att få utbilda. ”Det handlar om att kunna leverera en god utbildning som främjar trafiksäkerheten. Som tillståndshavare inom förarutbildningen är det grundläggande att ha rutiner för egenkontroll som säkerställer att verksamheten bedrivs enligt fastställda krav,” säger Björn Strandh, sektionschef vid Transportstyrelsen.
Försöksverksamhet för tunga lastbilar på alternativa bränslen1.7.2024 08:14:00 CEST | Nyheter
Från och med den 1 juli kan nu Transportstyrelsen pröva ansökningar till en ny försöksverksamhet. Tillståndet gör det möjligt för organisationer att få undantag från körkortslagen för deras förare med körkortsbehörighet B att köra tyngre lastbilar (totalvikt på 4 250 kilogram) som drivs med el, gas eller är hybrid.
Ingen omkom inom yrkessjöfarten24.6.2024 08:58:55 CEST | Pressmeddelande
Under förra året var det ingen som omkom inom yrkessjöfarten, och färre personer rapporterades skadade. Inom fritidssjöfarten ökade däremot antalet omkomna med fem personer.
Flygbranschen tar ställning med ny policy19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka.
Maj – en mörk trafikmånad17.6.2024 08:14:00 CEST | Pressmeddelande
Maj är årets hittills mest olycksdrabbade månad. Hela 29 personer miste livet i trafiken och ytterligare 1 292 personer skadades, varav 172 svårt och 1 120 lindrigt. Det visar de preliminära uppgifter som sammanställts av Transportstyrelsen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum