TT Nyhetsbyrån

“TT:s kompass når yngre läsare”

Dela

TT:s valkompass gör succé. Den är populär bland yngre, publicerad på ett rekordstort antal sajter – och har större räckvidd än vid tidigare val.

EU-valkompassen från TT

I takt med att EU-valet närmar sig har TT:s valkompass använts flitigt av väljare över hela landet. Fler kunder väljer TT:s kompass än vid förra EU-valet. Jessica Wennberg, chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, ser att kompassen attraherar en yngre målgrupp:

“Vi gillar verkligen TT:s valkompass, och vi märkte redan under riksdagsvalet att den gick väldigt bra bland våra yngre läsare. Vi såg också att valkompassen gav oss nya prenumeranter – det var ett innehåll som fungerade väl för konverteringar. TT är ett uppskattat stöd för oss i vår bevakning av EU-valet”, säger Jessica Wennberg, chefredaktör på Västerbottens-Kuriren.

EU-valkompassen är framtagen av TT Nyhetsbyrån tillsammans med Christer Isaksson och Tommy Möller. Isaksson är journalist och författare med politik som huvudintresse, Möller är professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet. Även vid tidigare val har TT:s valkompass varit framgångsrik. I år har den ökat i räckvidd, och är nu publicerad på ett rekordstort antal sajter.

"Det finns flera kompasser ute på nätet. Vi är förstås glada för att ett stort antal tidningar och organisationer har valt TT:s kompass. Det som utmärker vår är det anpassningsbara gränssnittet, men också att vi är helt oberoende", säger Åsa Yngve, redaktionell affärsutvecklare på TT Nyhetsbyrån. 

"Vi strävar efter att skapa en så korrekt, men samtidigt underhållande, kompass som möjligt, och där är vårt mångåriga samarbete med Tommy Möller och Christer Isaksson ovärderligt”, fortsätter Åsa Yngve. 

Med bara några dagar kvar till valet är det nu många väljare som tar sina beslut, och här spelar en valkompass en avgörande roll. Den hjälper väljare att hitta rätt bland partierna i valet till Europaparlamentet. Den talar inte om hur någon ska rösta utan pekar åt vilket håll väljarens åsikter lutar.

Nyckelord

Kontakter

Om TT Nyhetsbyrån

1921 grundades TT som en oberoende nyhetsförmedlare. I dag är namnet TT Nyhetsbyrån och förutom leverantör av redaktionellt innehåll till Mediesverige så erbjuder bolaget även bildbank, nyhetsbevakning, mediebank och pressreleasetjänst till mängder av företag och myndigheter. TT har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Bryssel och Sydney. TT-Gruppen omsätter cirka 700 miljoner kronor och här ingår även medieanalysföretaget Retriever.

Följ TT Nyhetsbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från TT Nyhetsbyrån

TT lanserar bildtjänst med AI9.6.2022 13:04:04 CEST | Pressmeddelande

TT Nyhetsbyrån hanterar dagligen tusentals bilder och har Nordens största bildbank. Med den erfarenheten i ryggen lanserar TT nu Mediebanken, ett digitalt arkiv för bilder och rörligt material. Mediebanken gör det möjligt för både små och stora verksamheter, även utanför mediesfären, att samla, lagra och hantera olika typer av mediematerial – framför allt bilder och videor. I och med lanseringen öppnas en dörr till ett användarvänligt arbetsflöde via webben för allt från ansiktsigenkänning med AI till beskärning och publicering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye