Sommaryra med 48 miljoner till Vara

I dag stod det klart att Postkodlotteriets Sommaryra med en vinstpott på 48 miljoner kronor har landat i Vara i Västra Götaland. De som bor i postnummer 534 91 och har lott får dela på vinsten. Tisdagen den 18 juni får vinnarna ta emot sina vinstcheckar vid ett event med tv-inspelning.

Postkodlotteriets Sommaryra år 2024 äger rum i Vara i Västra Götaland! Programledare är Rickard Sjöberg och med på plats finns vinstutdelarna Christian “Kicken” Lundqvist, Magdalena Forsberg, Sandra Dahlberg och Jesper Blomqvist (ej med i bild). Foto: Eva Edsjö/Svenska Postkodlotteriet

Festlig vinstutdelning i Vara

Vinnarna bjuds in till en stor vinstutdelning i Vara. Det blir ett festligt evenemang med musikunderhållning, tv-inspelning och roligheter för stora och små. Tid och plats är ännu inte klart. Familj, vänner och allmänhet är välkomna att ta del av festligheterna och fira vinnarna.

Vid vinstutdelningen kommer den vinnande postkoden att avslöjas och vinstcheckar kommer att delas ut på scenen. Programledare är Rickard Sjöberg och med på plats är vinstutdelarna Sandra Dahlberg, Magdalena Forsberg, Jesper Blomqvist och Christian “Kicken” Lundqvist.

– Jag ser fram emot att komma till Vara när Sommaryrans vinnare ska firas. Vi laddar för folkfest, musik, jubel, glädjetårar och vinstcheckar. Exakt hur stora de blir återstår att se…Väldigt spännande, säger Rickard Sjöberg.

På scenen uppträder Smash Into Pieces, senast aktuella i Melodifestivalen, där de två år i rad har hamnat på en tredje plats.

Vinnarna kontaktas

I dag klockan 19.00 avslöjades det vinnande postnumret på postkodlotteriet.se samt i sociala medier. Alla vinnare kommer att kontaktas och bjudas in till vinstutdelningen den 18 juni.

Sommaryrans vinstutdelning spelas in den 18 juni och tv-programmet sänds i TV4 fredagen den 28 juni klockan 19.30.

Sedan starten har Postkodlotteriet gjort 103 personer till miljonärer i Västra Götaland, och åtta gånger tidigare har Grannyran hållits i länet. Hur många nya miljonärer det blir i länet den här gången får vi veta nästa vecka.

Detta är första gången som en Grannyra äger rum i Vara.

Fördelning av Sommaryran
För tredje gången anordnas Postkodlotteriets Sommaryra. Under året samlar lottköparna på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Sommaryran blir beror på antalet andelar och lotter.

•  Hälften av vinstpotten (24 miljoner kronor) fördelas mellan alla som har lott i det vinnande postnumret.
  • Andra hälften av vinstpotten (24 miljoner kronor) fördelas mellan de med lott som dessutom har den vinnande postkoden.

Vad är en postkod?
Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat 15,5 miljarder kronor till ideella organisationer. Postkodlotteriet är idag Sveriges största privata givare till ideell sektor.