Göteborgs stift, Svenska kyrkan

6 präster och 12 diakoner går ut i tjänst i Göteborgs stift

Söndagen 9 juni vigde biskop Susanne Rappmann sex präster och tolv diakoner till tjänst i Svenska kyrkan och Göteborgs stift. I och med att vigningen var en av de största på flera år hölls två vigningsmässor i Göteborgs domkyrka.

Söndagen den 9 juni vigdes 12 diakoner och 6 präster till tjänst i Svenska kyrkan i Göteborgs stift. Torgny Lindén

Den 9 juni, Andra söndagen efter trefaldighet, fick Göteborgs stift 6 nya präster och 12 nya diakoner då biskop Susanne Rappmann höll två vigningsgudstjänter i Göteborgs domkyrka.

I sitt tal till kandidaterna sade biskop Susanne Rappmann att vi är så glada att idag kunna viga sammanlagt arton präster och diakoner som på ett särskilt sätt tar sig an uppgiften – att likt tjänaren i dagens evangelietext – bjuda in till Guds rike, till den himmelska festen och se till att det blir fullt.

–Låt Guds rike vara riktningsgivande i ert arbete, för fred, försoning, upprättelse och rättvisa.

Onsdagen före vigningshelgen genomgick kandidaterna präst- resp diakonexamen inför det församlade domkapitlet i Göteborg. Det var den sista delen i utbildningen till präst resp diakon och därmed blev kandidaterna behöriga att vigas till sina ämbeten och träda i tjänst i Svenska kyrkan.

Vid vigningsgudstjänsterna i domkyrkan avlade präst- och diakonkandidaterna sina vigningslöften. Löftena handlar om att säga ja till att utöva ämbetet så att Gud blir ärad, kyrkan uppbyggd och Guds vilja förverkligad i världen. Prästerna lovar också att rent och klart förkunna Guds ord och rätt förvalta sakramenten (dopet och nattvarden) samt att följa kyrkans ordning och förverkliga kallelsen med Kristus som förebild. Diakonerna lovar också att hjälpa dem som behöver det och stå på de förtrycktas sida att följa kyrkans ordning och förverkliga kallelsen med Kristus som förebild samt att leva som vittnen om Guds kärlek och försoningens hemlighet.

En präst skall i sitt uppdrag leva som Kristi tjänare, öppen för människors behov och i sitt sinne vara vänd till Gud och hela skapelsen. Med trohet och klokhet skall prästen ge Guds folk vad det behöver för att renas och mogna i tron, så att Guds kärlek blir synlig i världen.

De nyvigda prästerna kommer att tjänstgöra som pastorsadjunkter i särskilda introduktionsförsamlingar under sitt första år som präster. Därefter är de behöriga att söka tjänst i Svenska kyrkan. Diakonerna är i och med vigningen behöriga till diakontjänster i Svenska kyrkan.

Diakonens uppgift i Svenska kyrkan är leva som Kristi tjänare och hjälpa människor att gestalta Guds kärlek. Diakonen ska försvara människors rätt, stå på de förtrycktas sida och uppmuntra och frigöra Guds folk till det som är gott, så att Guds kärlek blir synlig i världen.

Kl 11.00 vigdes prästkandidaterna Camilla Karlsson, Kristina Hennel Lee, Johan Törnblom, Marie-Clarie Eriksson, Henrik Sjöblom och Samuel Björling samt diakonkandidaterna Sofia Häggmyr och Princesse Blanche Terlegård

Kl 14.00 vigdes diakonkandidaterna Anna SchweizerSherin ShehadehEmmy MyrneCaroline CascoMikael SvenssonMaria LagergrenAnna WilhelmssonMaria BryntessonElisabeth Antoni och Per Solvigson Franzén.

För ytterligare information och foto från präst- och diakonvigningen, kontakta Torgny Lindén 070-633 12 87, torgny.linden@svenskakyrkan.se

Prästkandidater

Camilla Karlsson, för tjänst i Skallsjö församlingcamilla.karlsson3@svenskakyrkan.se

Kristina Hennel Lee, för tjänst i Oscar Fredriks församlingkristina.lee@svenskakyrkan.se

Johan Törnblom, för tjänst i Strömstads pastoratjohan.tornblom@svenskakyrkan.se

Marie-Clarie Eriksson, för tjänst i Kinna-Fritsla församlingerikssonmariec@gmail.com

Henrik Sjöblom, för tjänst i Getinge Oskarströms pastorathenrik.sjoblom@svenskakyrkan.se

Samuel Björling, för tjänst i EFS med anställning på nationell nivå, samuel.bjorling@efs.nu

Diakonkandidater

Anna Schweizer, för tjänst i Särö pastorat, Kullavikskyrkan, anna.schweizer@svenskakyrkan.se

Sherin Shehadeh, för tjänst i Domkyrkopastoratet, Annedals församling, sherin.shehadeh@svenskakyrkan.se

Emmy Myrne, för tjänst i Falkenbergs pastoratemmy.myrne@svenskakyrkan.se

Princesse Blanche Terlegård, för tjänst i Nylöse pastoratpb.terlegard@gmail.com

Caroline Casco, för tjänst i Fässbergs församlingcaroline.casco@svenskakyrkan.se

Mikael Svensson, för tjänst i Kungsbacka-Hanhals församlingmikael.svensson@svenskakyrkan.se

Maria Lagergren, för tjänst i Torsby pastoratmaria.lagergren@svenskakyrkan.se

Anna Wilhelmsson, för tjänst i Solberga pastoratanna.wilhelmsson@svenskakyrkan.se

Maria Bryntesson, för tjänst i Uddevalla pastorat, Dalabergs församling, maria.bryntesson@svenskakyrkan.se

Elisabeth Antoni, för tjänst i Falkenbergs pastorateli1and@yahoo.ca

Sofia Häggmyr, för tjänst i Varbergs församling, Apelvikshöjds kyrka, sofia.haggmyr@svenskakyrkan.se

Per Solvigson Franzén, för tjänst i Harplinge-Steninge församlingper.franzen@svenskakyrkan.se

Så här presenterar kandidaterna sig inför vigningen

Prästkandidater

Camilla Karlsson, för tjänst i Skallsjö församling
Jag är född och uppvuxen i Östergötland, flyttade därifrån för 30 år sedan och har hunnit med att bo på flera platser i Sverige och världen. För elva år sedan landade jag i Partille varav de senaste sex åren i huvudsak har utgjorts av studier till präst. Min längtan är att allt fler människor ska få upptäcka vem Gud är och jag vill att detta ska få genomsyra alla kommande arbetsuppgifter som väntar mig där jag får tjäna i framtiden.

Kristina Hennel Lee, för tjänst i Oscar Fredriks församling
Jag har mina rötter i Halland och är nu bosatt i Västra Frölunda. Tidigare har jag drivit eget företag inom Artist management. Det är stor glädje att nu få gå ut i det uppdrag som jag tror att Gud har kallat mig till. Jag ser fram emot att i tjänst möta församlingsbor i Oscar Fredriks och Masthuggs församlingar. Konfirmandarbete och hållbarhetsfrågor ligger mig varmt om hjärtat. Vid sidan av teologi är segling ett stort intresse.

Johan Törnblom, för tjänst i Strömstads pastorat
Jag gick direkt från gymnasiet till mina teologistudier med en stor längtan av att bli präst och nu står jag här 5 år senare. Jag har sedan sommaren 2021 fått möjligheten att tjänstgöra i Strömstad pastorat som tjänstebiträde och fått vara en del av både arbetslag och församling. En stor glädje som gett mig så mycket erfarenheter kring gudstjänst- och församlingsliv. Min stora dröm och mitt mål är att få fortsätta på detta spår, att med händer och fötter få bygga församling för en levande och välmående kyrka även i framtiden. Min fritid tillbringar jag gärna tillsammans med mina vänner. Lika härligt är en stund i garaget, eller en stund vid en orgel. Det är med stor spänning, glädje och förväntan som jag går ut till tjänst i vår kyrka.

Marie-Clarie Eriksson, för tjänst i Kinna-Fritsla församling
Jag är britt och översättare i botten med en bakgrund som lekmannapredikant i engelska kyrkan i Paris. Efter att ha kompletterat mina teologiska studier jobbade jag två år som församlingspedagog i Väst Sverige. Innan det pastoralteologiska "slutåret" i Lund höll jag i lekmannaledda gudstjänster i dåvarande Kinna-Fritsla pastorat (numera Kinna-Fritsla församling), där jag nu kommer att jobba under mitt pastorsadjunktsår. Det skall bli spännande att få tillämpa det teoretiska lärandet, utvidga mitt teologiska tänkande i församlingssammanhang, förvalta sakramenten (här går en längtan i uppfyllelse) och, inte minst, att som präst och medvandrare möta församlingsmedlemmar i alla åldrar, något som alltid attraherat mig till prästyrket och gett mig stor glädje.

Henrik Sjöblom, för tjänst i Getinge Oskarströms pastorat
Efter en lång resa, som varit både en kamp och en välsignelse, har det äntligen blivit dags för mig att gå ut i tjänst som präst i Svenska kyrkan. Jag känner en stor glädje och ödmjukhet inför uppdraget att, tillsammans med min församling, få visa på Kristi kärlek i ord och handling. Jag ser mest fram emot mötet med människor i livets alla skeden och möjligheten att dela tro och liv tillsammans. Det känns stort och meningsfullt.

Samuel Björling, för tjänst i EFS
Jag bor i Varberg tillsammans med min fru Charlotta och våra sex barn. Jag arbetar nationellt främst med musikrelaterade frågor utifrån min tjänst som musikinspiratör vid EFS Sverigeavdelning i Uppsala. Jag längtar efter att som präst i ord, ton och handling förkunna evangeliet för hela skapelsen.

Diakonkandidater

Anna Schweizer, för tjänst i Särö pastorat
Jag är socionom med lång erfarenhet av att arbeta med ungdomar som har psykosociala svårigheter. Sedan 2017 har jag arbetat som församlingspedagog i Kullaviks församling. Nu ser jag fram emot att som diakon få vara de utsattas röst, tjäna Gud i gudstjänster och att i själavårdssamtal stödja människor som möter livets utmaningar. Jag är mycket glad över att få återvända till Kullaviks församling och till ett fantastiskt arbetslag, där jag kommer ha ett särskilt fokus på ungdomar och ideella. Jag bor i Kullavik med min familj och älskar att sjunga och spela cello. Jag njuter av att påta i trädgården och uppskattar närheten till havet.

Sherin Shehadeh, för tjänst i Domkyrkopastoratet
Jag är till stor del uppvuxen i Alabama i södra USA men bor sedan 2019 i Göteborg tillsammans med min man.  2015 flyttade jag från Paris till Stockholm för att studera på Teologiska högskolan (numera Enskilda högskolan). Därefter studerade jag på Försvarshögskolan. Tidigare har jag arbetat som larmoperatör, kriminalvårdare och trafikledare. Jag tror att diakoni är tro i handling och därför känner jag mig välsignad som äntligen får arbeta som diakon.

Emmy Myrne, för tjänst i Falkenbergs pastorat
De senaste åren har jag bott och studerat i Lund men nu är jag på väg hem till Halland igen. Jag ser med stor glädje fram emot att få gå ut i min första tjänst som diakon och jag gör det med förtröstan på Gud och med Jesus som förebild. Jag längtar efter att få arbeta diakonalt med hela vår kyrka och tillsammans få göra Guds kärlek synlig för alla människor.

Princesse Blanche Terlegård, för tjänst i Nylöse pastorat
Jag bor i Angered med min man Ola och tre barn mellan 6 och 1 år, och från och med söndag kan jag kalla mig diakon. Mina dagar tycker jag om att fylla med roliga upptåg med familjen och våra vänner. Njuta av en cykeltur eller vandra bland fjäll är något jag gör för att fylla på med energi. Goda samtal som rör livet och allt vad som kommer med det uppskattar jag mycket. Jag är en del av en kristen kommunitet här där vi bor, där vi möts i bön, tidebön och delar vardagens alla bekymmer och glädjeämnen för att bli mer lika Jesus. Hoppas vi ses där ute bland växtlighet och djur!

Caroline Casco, för tjänst i Fässbergs församling
Jag heter Caroline och arbetar sedan många år som socionom. De senaste åren har jag varit församlings socionom i Fässbergs församling och där kommer jag nu tjänstgöra som diakon.  Vägen till diakon har inte varit spikrak men ändå självklar nu när jag ser tillbaka.  Min önskan är att min kompetens och mina gåvor ska komma till sin rätt för att peka mer på den största Diakonen.  Min önskan är att kunna ge hopp om att livet aldrig är kört. Att det alltid finns en andra chans och att du inte behöver vara ensam mer. I handling och om det behövs även med ord.

Mikael Svensson, för tjänst i Kungsbacka-Hanhals församling
Jag är 52 år och bor i Kungsbacka tillsammans med fru, tre nästan vuxna barn, en hund och en katt. Jag har arbetat i nästan 25 år som församlingspedagog i Svenska kyrkan och har senaste åren känt en kallelse att arbeta som diakon. De senaste 5 åren har jag fått arbeta som diakoniassistent. Att få möjlighet att möta människor och genom kyrkans diakonala arbete få göra skillnad är något jag verkligen tycker känns meningsfullt.

Anna Wilhelmsson, för tjänst i Solberga pastorat
Jag är född i Bangladesh och kom till Sverige och mina föräldrar som 1-åring. Kyrkan har alltid funnits med på ett eller annat sätt i mitt liv. Genom konfirmationen fick jag en egen tro på Jesus. Jag bor på Lilla Askerön, Tjörn med min man och våra tre tonårsbarn och på min lediga tid njuter jag av tv-serier, böcker, matlagning, långa promenader med en podd i öronen eller pyssel i stallet hos våra hästar. Jag har en bakgrund som lärare i förskolan innan jag förra året fick förmånen att börja arbeta som diakoniassistent i Solberga församling paralellt med mina diakonstudier. Nu ser jag med tillförsikt fram emot att få fortsätta den resan jag påbörjat, att tjäna mina medmänniskor med den störste diakonen av dem alla, Jesus Kristus som förebild.

Maria Bryntesson, för tjänst i Uddevalla pastorat
Jag bor i Vänersborg tillsammans med min man. Vi har två döttrar som precis har flyttat hemifrån. Jag jobbar i Dalabergs församling sedan 2018 och trivs i denna brokiga, mångkulturella miljö. Jag har min yrkesbakgrund som socialpedagog inom socialtjänsten, där jag mestadels arbetat med föräldrastöd i olika funktioner. Jag trivs bäst i möten och sammanhang med människor som inte är så vana vid kyrkan, och att där tillsammans på ett enkelt sätt få dela livet och evangelium i vardagen.

Elisabeth Antoni, för tjänst i Falkenbergs pastorat
Jag bor i Falkenberg och min process till att bli diakon har jag gjort i Växjö stift eftersom jag tidigare bodde i Jönköping. Nu har jag fått en tjänst i Falkenbergs pastorat.

Sofia Häggmyr, för tjänst i Varbergs församling
Jag är född och uppvuxen i Mariestad men flyttade ner till Lund några år efter studenten. Där studerade jag till socionom, arbetade som barn- och ungdomsledare i en församling och hittade någonstans längs med vägen mitt kall att bli diakon. Nu ska jag, min man och vår 1-åring ta vårat pick och pack och flytta upp till Varberg för att bygga våra liv där. Att få vara diakon, fira gudstjänst, be och tjäna tillsammans med församlingen är en nåd jag är tacksam för varje dag.

Per Solvigson Franzén, för tjänst i Harplinge-Steninge församling
Jag är uppvuxen i Falkenberg och flyttade tidigt till Tyskland, där jag bodde i nästan 20 år. 2014 blev jag tysk diakon i Berlin. Jag brinner för profetisk diakoni och profetisk enkelhet, nätverkande och att engagera ideella. Mycket av min kraft hittar jag i trädgårdsarbete, på vandring i skog och på fjäll, i körsång och i mötet med människor överlag. Mitt motto: Älska på!

Domprost Stefan Hiller, Johan Törnblom, Henrik Sjöblom, Camilla Karlsson, Sofia Häggmyr, Princesse Blanche Terlegård, Kristina Hennel Lee, Marie-Clarie Eriksson, Samuel Björling och biskop Susanne Rappmann.
Domprost Stefan Hiller, Per Solvigson Franzén, Elisabeth Antoni, Maria Lagergren, Sherin Shehadeh, Anna Wilhelmsson, Emmy Myrne, Anna Schweizer, Mikael Svensson, Maria Bryntesson, Caroline Casco och biskop Susanne Rappmann.

Om oss

Följ Göteborgs stift, Svenska kyrkan

Senaste pressmeddelandena från Göteborgs stift, Svenska kyrkan

127 kyrkor i Göteborgs stift delar på 57 miljoner för bevarandet av kulturarvet14.5.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Stiftsstyrelsen i Göteborgs stift har beslutat om fördelning av den Kyrkoantikvariska ersättningen (KAE) som går till restaureringar mm av kyrkor i Göteborgs stift. Pengarna ska gå till bevarandet av de kulturhistoriska värden i de kyrkor som Svenska kyrkan har ansvar för att vårda. Dock täcker inte ersättningen de behov som finns. Statens kyrkoantikvariska ersättning har varit densamma sedan 2009 och motsvarar inte behoven. Flera projekt blir utan pengar och därmed byggs en underhållsskuld upp.