Childhood välkomnar ny styrelsemedlem

Vid sitt senaste styrelsemöte, den 3 juni 2024, välkomnade World Childhood Foundation en ny ledamot, Patrik Hofbauer, VD och koncernchef för Telia Company.

Patrik Hofbauer - Telia Companys VD och koncernchef är invald i World Childhood Foundations styrelse. Foto: Telia Company

Patrik Hofbauer har omfattande erfarenhet från ledande befattningar inom telekom och media och välkomnas av Childhoods styrelseordförande Kenneth Bengtsson:

Vi är glada över att välkomna Patrik, som är en mycket kompetent VD med stort hjärta. Hans erfarenheter och Telias starka engagemang för barns säkerhet kommer att göra stor nytta för Childhood ”.

Telia var en grundarna av Childhood 1999 och har under årens lopp varit avgörande för att möjliggöra organisationens arbete med att skydda barn mot sexuella övergrepp. Ett av Childhoods fokusområden är barns trygghet på nätet och en viktig aspekt av samarbetet med Telia handlar just om att barn ska vara trygga online. Telia är också representerade i referensgruppen för Childhoods AI-hubb Stella Polaris, där AI-relaterade initiativ uppmuntras, samordnas och intensifieras för att fler aktörer ska kunna förebygga och bekämpa sexuella övergrepp mot barn.

"Barns säkerhet på nätet har varit en viktig fråga för Telia ända sedan vi var med och grundade Childhood för 25 år sedan. Det är också en strategiskt viktig fråga då vi som bolag arbetar för att den digitala utvecklingen tar hänsyn till barns trygghet och säkerhet. Jag ser fram emot att bidra med mina erfarenheter för att skapa en trygg uppväxt för barn tillsammans med Childhood," säger Patrik Hofbauer.

Patrik är även styrelseledamot i Clas Ohlson. Han är född 1968 och har studerat innovation, ledarskap och strategi vid INSEAD, samt marknadsföring vid IHM Business School.

Inga arvoden utgår till styrelsen.

Charles Mingo Bennström, pressansvarig World Childhood Foundation
+46 (0) 73-422 04 42

Patrik Hofbauer, Telia Companys VD och koncernchef är ny styrelseledamot i World Childhood Foundation
Kenneth Bengtsson, styrelseordförande World Childhood Foundation

Child Protection Summit Bangkok - över 900 deltagare i kraftsamling mot sexuella övergrepp mot barn.16.5.2024 15:00:02 CEST | Pressmeddelande

Idag, den 16 maj 2024, ägde Child Protection Summit rum i FN:s konferenscenter i Bangkok. Barnrättsorganisationerna World Childhood Foundation och SafeguardKids Foundation anordnade toppmötet som öppnades av H.M. Drottning Silvia och Drottning Suthida av Thailand. Mötets syfte var att öka medvetenheten och mobilisera åtgärder mot sexuella övergrepp mot barn i Thailand och globalt. Över 900 delegater deltog, med talare från thailändska regeringen, civilsamhället och internationella experter på barnskydd.