Arla förstärker fordonsflottan med 15 nya ellastbilar

Bondeägda Arla accelererar satsningen på hållbara transporter och fyrdubblar antalet ellastbilar i fordonsflottan. De kommande veckorna rullar 15 nya eldrivna distributionsbilar ut på vägarna, för att fylla matbutikernas kylar med mjölk, yoghurt och andra mejeriprodukter.

Arlas fossilfria fordonsflotta utökas med 15 eldrivna distributionslastbilar. Foto: Arla.

2018 blev Arla först i Sverige med att ställa om alla egna transporter till fossilfria drivmedel. Sedan dess har det bondeägda mejeriföretaget fortsatt att satsa på hållbara transporter, och nu tas ytterligare ett stort kliv framåt. Under de kommande veckorna rullar 15 nya eldrivna lastbilar ut på vägarna.

– För oss stannar inte hållbarhetsresan inom logistik vid fossilfria transporter. Lika viktigt är att bidra till bättre luftkvalitet och minskat buller. Förra året tog vi in 19 nya lastbilar som drivs på biogas från kogödsel och i år växlar vi upp inom elektrifiering. Båda alternativen har sina fördelar och behövs för att klara den gröna omställningen, säger Malin Leander, logistikdirektör på Arla.

I onsdags förra veckan tog matbutiker i Tranås för första gången emot mejeriprodukter från Jönköpings mejeri levererade med en eldriven distributionsbil. De närmsta veckorna kör ytterligare 14 ellastbilar ut på vägarna i Stockholm, Göteborg, och Jönköping.

Med de nya ellastbilarna, som är av modellen Volvo FM Electric, fyrdubblar Arla sin elflotta – från fem till tjugo lastbilar. Utöver det består fordonsflottan av 50 biogaslastbilar och cirka 260 bilar som körs på fossilfri biodiesel.

Arlas hållbarhetsarbete och transportmål

I Sverige är alla Arlas egna tunga transporter fossilfria sedan 2018, och globalt siktar företaget mot att nå samma mål senast 2030.

Att konvertera mjölk- och distributionslastbilar till fossilfria lösningar, och minska körsträckorna genom att optimera rutterna, är dessutom en viktig del i det övergripande målet att minska utsläppen i hela produktionskedjan med 63 procent till 2030, jämfört med 2015. Klimatmålen är satta för att bidra till att begränsa den globala uppvärmningen till högst 1,5 grader.