Svensk Dagligvaruhandel förstärker inom näringspolitik och kommunikation
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker sitt arbete inom näringspolitik och kommunikation och anställer näringspolitisk expert. Det är Oscar Almqvist, han kommer närmast från konsultbolaget New Republic, som tillträder den nya rollen.

Dagligvaruhandeln spelar en viktig roll i ett välfungerande samhälle, och förutsättningarna för hela livsmedelssektorn förändras ständigt. Antalet nya lagförslag och regleringar som påverkar dagligvaruhandeln ökar hela tiden, såväl nationellt som inom EU. För att möta detta förstärker Svensk Dagligvaruhandel sin organisation.
- Det är en händelserik tid för branschen. Både nationellt och i EU. Efter fem år med EU:s gröna giv väntar nu ett nytt Europaparlament och en ny kommission. Jag är glad att få vara med och stötta medlemsföretagen i deras gemensamma intressen och bidra till ökad förståelse för dagligvaruhandelns förutsättningar, säger Oscar Almqvist.
Oscar har fem års erfarenhet som konsult på public affairs byrån New Republic. Han har en pol. kand. i statsvetenskap från Uppsala universitet.
- Dagligvaruhandeln har ett viktigt uppdrag, som är mer än att bara erbjuda mat varje dag, och samarbetet mellan aktörerna i branschen får en allt större betydelse. Jag ser fram emot att tillsammans med Oscar, och övriga kollegor på Svensk Dagligvaruhandel, driva och utveckla det branschgemensamma arbetet inom bland annat hållbarhet, beredskap och folkhälsa vidare, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Oscar tillträder sin tjänst den 10 juni.
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Nyckelord
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder

Länkar
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.021.3.2025 13:35:18 CET | Pressmeddelande
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.
Enklare etablering och mindre regelkrångel kan dämpa matprisökningarna20.3.2025 16:51:52 CET | Pressmeddelande
Svensk Dagligvaruhandel, Livsmedelsföretagen och LRF var på torsdagen inbjudna till ett möte med finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren.
Svensk Dagligvaruhandel presenterar fyra förslag för lägre matpriser14.3.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Det pågår intensiva diskussioner om matpriser, men konkreta lösningar saknas fortfarande. I dag presenterar Svensk Dagligvaruhandel fyra politiska förslag som syftar till att dämpa prisutvecklingen på mat och stärka konkurrenskraften i den svenska livsmedelskedjan.
Svagt positiv försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln i februari14.3.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,3 procent under februari 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar finans- och landsbygdsministrarnas initiativ till dialog med livsmedelskedjan13.3.2025 15:29:50 CET | Pressmeddelande
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar: Det är positivt att hela livsmedelskedjan lyfts i detta initiativ och att dialogen med branschen står i fokus för mötet. Vi behöver ha en gemensam förståelse för vad som ligger bakom prisutvecklingen i hela Europa. Det är komplexa utmaningar från jord till bord som kräver ett helhetsperspektiv där alla led – från primärproduktion till handel och konsument – inkluderas. Att landsbygdsministern är engagerad i frågan är särskilt viktigt, då livsmedelsförsörjning och konkurrenskraft är avgörande för både näringsliv och konsumenter. Vi ser fram emot en konstruktiv dialog och har flera konkreta förslag på vad som behöver göras för att stärka livsmedelskedjan framåt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum