Uppdaterad: Privata fastighetsägare i Alingsås och Vårgårda vill höja hyrorna med 15 procent för omkring 1 400 hushåll

I Alingsås och Vårgårda har 42 större och mindre privata fastighetsägare redan nu meddelat att de vill höja hyrorna med 15 respektive 14,5 procent från den 1 januari 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar nyligen avslutats, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats.

Inga restriktioner

–Det här agerandet är anmärkningsvärt. Vi har precis tecknat överenskommelser om de högsta hyreshöjningarna på många år på grund av kostnadsutvecklingen. Och redan nu kommer de tillbaka och kräver 15 procent i hyreshöjning för 2025. Det är oansvarigt och innebär att över tusen hyresgäster kastas ut i en sommar av oro, säger Stefan Lindborg, förstaförhandlare på Hyresgästföreningen.

Kravet omfattar omkring 1 400 lägenheter och bland de större fastighetsägarna finns Nefast, Neobo och HSB.

För många hushåll har de senaste åren varit en riktigt tuff tid med kraftigt ökade levnadskostnader och en kamp för att få vardagen att gå ihop. Hyresgästerna har fått rejäla hyressmällar två år i rad vilket gjort att allt fler hyreshushåll fått svårare att klara ekonomin. Ett tredje år med höga hyreshöjningar riskerar att stjälpa många familjer.

– De tre senaste åren har de privata fastighetsägarna krävt sammanlagt drygt 36 procent i hyreshöjningar. Det här agerandet visar på noll förståelse för hushållens tuffa situation. I trepartsöverenskommelsen ingår att man ska beakta hyresgästernas perspektiv, men här tas ingen sådan hänsyn, fortsätter Lindborg.

I de årliga hyresförhandlingarna finns en sedan länge etablerad branschpraxis, där hyresmarknadens parter samlas till årliga hyresförhandlingar efter sommaren. Först då är hyresförhandlingarna för innevarande år samt de kostnadsunderlag som ligger till grund för hyresförhandlingarna klara. Hyresgästföreningen har ett lagkrav om att förhandla och det kommer vi göra. Men så här tidigt finns inga konkreta underlag att förhandla om.

– Räntorna ser ut att vara på väg ner och allt pekar på att den värsta tiden för fastighetsbolagen är över. Nu är det inte läge att ägna sig åt förhandlingsspel, istället borde fokus vara på mer återhållsamma krav på hyreshöjningar vid en tid på året som vi brukar förhandla, avslutar Lindborg.

Privata fastighetsägare i Sjuhärad vill höja hyrorna med 14 till 15 procent för omkring 10 400 hushåll5.6.2024 16:09:15 CEST | Pressmeddelande

I Borås, Bollebygd, Mark, Vårgårda och Ulricehamn har ett mycket stort antal större och mindre privata fastighetsägare redan nu meddelat att de vill höja hyrorna med 14 till 15 procent från den 1 januari 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar nyligen avslutats, och trots att de kostnadsunderlag som ska ligga till grund för förhandlingarna ännu inte finns på plats.

Två år till valet: så här skulle hyresgästerna i Västra Götaland rösta – och de säger nej till marknadshyror23.5.2024 16:48:51 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen har gett Indikator Opinion i uppdrag att undersöka hur svenskar i Sveriges olika län skulle rösta, samt hur Sveriges hyresgäster skulle rösta om det vore val idag. Samma undersökning har också tagit reda på vad svenskarna tycker om införandet av marknadshyror. Resultaten visar både hur politiska sympatier fördelar sig bland hyresgäster och att motståndet mot marknadshyror är starkt.