Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.

På nio gårdar runtom i södra Sverige kommer nu skyltar sättas upp på maltkornsfälten, med texten ”En ölåker – här växer framtidens maltkorn i samarbete med Lantmännen.” På detta sätt uppmärksammar Spendrups omställningen till en mer hållbar ölproduktion genom samarbetet med Lantmännen.
– Vi är väldigt stolta över partnerskapet inom Klimat & Natur och det är en viktig del för att Mariestads ska kunna minska sin klimatpåverkan ytterligare. Därför ville vi tillsammans med utvalda lantbrukare som odlar maltkorn uppmärksamma det viktiga arbete som de gör men på ett mer lättsamt glimten-i-ögat-sätt, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups.
– För mig som lantbrukare och medlem i Lantmännen är Klimat & Natur ett viktigt bidrag till en mer hållbar odling. Vi som odlar enligt programmet, de företag som väljer att ansluta sig samt alla konsumenter som väljer produkterna är med och bidrar till en faktisk förändring av svenskt lantbruk, säger Anna Danielsson, lantbruksansvarig på Högestad gods som odlar maltkorn inom programmet.
Odlingsprogrammet Klimat & Natur främjar ett hållbart jordbruk med åtgärder som ger lägre klimatpåverkan, exempelvis fossilfritt drivmedel, och gynnar biologisk mångfald, till exempel blommande zoner.
- Vill man nå hållbarhet på riktigt krävs samarbeten mellan aktörer som drivs av samma vilja och mål, och vårt partnerskap med Spendrups är ett exempel på ett sådant. Tillsammans med dem och andra deltagare i odlingsprogrammet Klimat & Natur kan vi visa faktiska hållbarhetsvinster i siffror. Tillsammans har vi gått från ord till handling, och det är jag mycket stolt över, säger Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen.
Sedan Klimat & Natur startade har man lyckats minskat klimatpåverkan från odlingen av spannmål med upp till 45 procent jämfört med svensk konventionell odling. Programmet är dynamiskt och utvecklas kontinuerligt för att tillämpa den senaste kunskapen och tekniken. Förra året introducerades fossilfri gödsel i programmet och i år adderas ytterligare kriterier för biologisk mångfald.
För mer information kontakta:
Richard Bengtsson, chefsbryggmästare, Spendrups, 0702-156899
Claes Johansson, hållbarhetschef, Lantmännen, 0703-289792
Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups, 0708-952567
Bilder
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i centrala Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1.100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


