Amnesty International Sverige

USA:  Sociala mediejättar tar bort inlägg med abortrelaterat innehåll

Sociala medieplattformar tar bort inlägg med abortrelaterat innehåll utan att ge en tydlig motivering till varför. Det kan bidra till att försvåra för tillgången till abort och hotar rätten till hälsa och kroppslig autonomi. Det konstaterar Amnesty International i en ny rapport som publiceras idag.

I rapporten Obstacles to Autonomy: Post-Roe Removal of Abortion Information Online avslöjar Amnesty att sociala medieföretag inte respekterar internationella normer för mänskliga rättigheter genom att ta bort abortrelaterat innehåll utan att ge tillräcklig förklaring om orsaken bakom besluten av borttagandet av informationen.

Rapporten belyser hur stora sociala medieplattformar, inklusive Facebook, Instagram och TikTok, har tagit bort abortrelaterat innehåll, däribland om hur en person får tillgång till abortvård. Detta sker i kölvattnet efter 2022 års beslut från USA:s högsta domstol om att upphäva Roe v. Wade och det nationella skyddet för rätten till abort.

– När tech-företag tar bort inlägg om abort kan det försvåra för människor att få tillgång till information och leda till diskriminering och kränkningar av mänskliga rättigheter mot flickor, kvinnor och andra som kan bli gravida,  säger Jane Eklund, sakkunnig inom tech och reproduktiva rättigheter, Amnesty International USA.

– Tillgång till korrekt och opartisk information om abort är en viktig del av reproduktiv hälsovård, och tech-företagen måste göra mer för att säkerställa att deras användare kan komma åt den informationen, säger Jane Eklund.

Amnestys rapport belyser hur unga personer tar särskild skada av att information kring abort tas bort på nätet eftersom de förlitar sig på sociala medier för nyheter och information. Efter att de nationella skyddet för aborträtten hävdes har fler än 20 delstater infört restriktioner vad gäller tillgången till abort. I vissa delstater har lagförslag lagts fram om att begränsa tillgången till information om abort på nätet. Vid tidpunkten för denna publicering har inget av dessa lagförslag ännu antagits.

Amnestys utredning visar att efter HD:s beslut, togs en del innehåll bort med information om medicinsk abort, som står för mer än hälften av alla aborter i USA, på stora sociala medieplattformar. Information om abort doldes tillfälligt eller markerades som “känsligt innehåll” som kan “bestå av grafiskt eller våldsamt innehåll”. Andra inlägg togs bort eftersom plattformarna sade att informationen som delades stred mot deras riktlinjer. I andra fall hävdade plattformarna att inlägget syftade till köp eller försäljning av abortmediciner, vilket inte var fallet.

Ett exempel är ett Instagraminlägg från Ipas som togs bort den 27 april 2023. Ipas är en organisation som arbetar för att öka tillgången till säkra aborter och preventivmedel. I inlägget delades Världshälsoorganisationens (WHO) rekommendationer om hur en gör medicinsk abort. Instagram citerade sin policy om “försäljning av olagliga eller reglerade varor” som orsaken till att inlägget togs bort, trots att inlägget inte hänvisade till försäljning av läkemedel på något sätt.

Amnestys genomgång visar att 2022, då många delstater skyndade sig att förbjuda aborter, blev vissa inlägg från Planned Parenthood suddiga och markerade med “känsligt innehåll”, när de i själva verket innehöll information om var i landet abort var laglig eller hade begränsats.

Ideella organisationer som Plan C och verksamheter som bistår med abort via vård på distans, som Hey Jane, upplevde liknande borttagningar av inlägg. I vissa fall fick de sina sociala mediekonton tillfälligt avstängda utan vidare förklaring. Nyligen, under 2024, blockerade Facebook ett inlägg från Lilith Fund, en fond för abort som ger stöd till invånare i Texas som reser utanför delstaten för att få tillgång till abortvård. I inlägget fanns en länk till verksamheter som tillhandahåller abort.

Mayday Health, en ideell organisation som utbildar människor om medicinsk abort och hur en får tillgång till sådana aborter, fick sitt Instagramkonto tillfälligt avstängt utan någon förvarning.

– Alla har rätt att få tillgång till opartisk och medicinskt korrekt information om abort, och tech-företag har ett ansvar att respektera mänskliga rättigheter och inte begränsa användarnas tillgång till sådant innehåll som publiceras på deras plattformar, säger Jane Eklund.

TikToks och Metas (Facebook och Instagram) offentligt tillgängliga riktlinjer för moderering av innehåll misslyckas med att informera användarna på ett adekvat sätt om hur abortrelaterat innehåll modereras. Enligt dessa riktlinjer tillåter TikTok "abort som diskuteras i ett medicinskt eller vetenskapligt sammanhang relaterat till procedurer, operationer eller undersökningar" (utan hänvisning till andra typer av abortrelaterat innehåll), och Meta nämner inte uttryckligen abort i någon av sina regler och riktlinjer.

Amnesty begärde ytterligare information från Meta och TikTok. Meta svarande att de erkänner rätten till hälsa och tillåter organiskt innehåll som utbildar användare om medicinsk abort. De tillåter också innehåll som erbjuder vägledning om laglig tillgång till läkemedel på sina plattformar, men förbjuder “försök att köpa, sälja, byta, donera, ge bort eller be om läkemedel”.

TikTok uppgav att deras policy inte förbjuder eller hindrar ämnen som reproduktiv hälsa och abort, inklusive tillgång till information, men “förbjuder innehåll inklusive medicinsk desinformation.” Frågorna och företagens fullständiga svar finns i Amnestys rapport.

– Svaren från företagen stämmer inte överens med vad som verkar hända på deras plattformar. Det räcker inte med vaga svar. De sociala mediejättarna måste vidta transparenta åtgärder för att säkerställa att deras användare kan få tillgång till abortrelaterad information på deras plattformar och att aktörer i det civila samhället får en adekvat förklaring till allt innehåll som tas bort, säger Jane Eklund.

Amnesty anser att Meta och TikTok borde vara mer transparenta om hur deras regler och riktlinjer tillämpas på innehåll om abort. De bör också förbättra insynen i hur deras verktyg  för rekommendationer, algoritmer och innehållsmoderering används. Dessutom bör de proaktivt identifiera, förebygga och ta itu med eventuella skadeverkning som uppstår till följd av deras moderering och som bidrar till att innehåll relaterat till abort tystas ner.

Rapporten finns bifogad som PDF

Om oss

Amnesty International är en oberoende internationell organisation som arbetar för att mänskliga rättigheter ska gälla alla, nu och i framtiden. Genom att avslöja kränkningar och skapa uppmärksamhet och opinion sätter vi press på regeringar och makthavare runt om i världen.

Läs mer om vårt globala arbete på  www.amnesty.org,där hittar du också alla de nyheter, blixtaktioner och rapporter vi publicerar.

Följ Amnesty International Sverige

Senaste pressmeddelandena från Amnesty International Sverige

Flyktingar från Sudan utsätts för omänskliga kränkningar i Egypten19.6.2024 01:01:00 CEST | Pressmeddelande

Tusentals sudanesiska flyktingar som tvingats ta sig till Egypten för att undkomma förföljelse har godtyckligt arresterats och därefter kollektivt återsänts till Sudan av de egyptiska myndigheterna. Det visar Amnesty Internationals rapport som släpps idag. Amnesty menar också att EU riskerar att bli medskyldig till Egyptens brott mot de mänskliga rättigheterna på grund av sitt samarbete med Egypten på migrationsområdet. Många av de sudanesiska flyktingarna har innan de tagits till gränsen hållits frihetsberövade i upp till sex veckor i läger under grymma och omänskliga förhållanden.

Amnesty presenterar stor konsert på Cirkus den 17 september – husbandet Dina Ögon kompar ett urval av landets bästa artister18.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Amnesty Live 2024 – Bring The Noise är en unik konsert på Cirkus i Stockholm den 17 september för att uppmärksamma mänskliga rättigheter som hotas runtom i världen. På scen väntar en svårslagen lineup när husbandet Dina Ögon gör exklusiva uppträdanden med José González, Cherrie, Cleo, Ane Brun, Titiyo & Hurula, Lena Philipsson, Annika Norlin & Jonas Teglund, Erik Lundin, Little Jinder och Waterbaby. Dessutom blir det standup med Bianca Kronlöf. Kvällens artwork är gjort av den ryska konstnären, musikern och aktivisten Aleksandra Skochilenko, och det är skapat i fängelset där Skochilenko sitter efter att ha protesterat mot kriget i Ukraina. För att gå på konserten behöver man bli medlem och stötta Amnesty med 150 kr per månad.

FIFA måste ta sitt ansvar inför kommande VM när mänskliga rättigheter står på spel6.6.2024 01:01:00 CEST | Pressmeddelande

Det internationella fotbollsförbundet FIFA måste säkerställa att de länder som ansöker om att arrangera herrarnas fotbolls-VM 2030 och 2034 följer mänskliga rättigheter. Alla bud som riskerar att leda till människorättskränkningar och fläcka ner världens största idrottsevenemang måste avslås. Det konstaterar Amnesty International i en ny rapport som publiceras idag där människorättssituationen och risken för kränkningar har analyserats i samtliga länder som kandiderar för att stå värdar för VM.