Sverige växer med järnvägen

Sverige växer med järnvägen – nu går vi från ord till handling

Tidigare i år presenterade järnvägsbranschen Vision 2050 för hur Sverige ska växa med järnvägen. Den 28 juni är det dags för nästa steg i Almedalen på Gotland. Då presenteras första steget av färdplanen, som innehåller både snabba förbättringar och förslag på struktur och angreppssätt, som snabbt tar oss till ett transportsystem som för oss närmare och ett Sverige som växer med järnvägen.

Starka, enade och med en gemensam målbild. Så träffar du svenska järnvägsbranschen på Samhällsbyggararenan i Almedalen i år. Bilden är från förra årets seminarium.

Välkommen till Almedalen och seminariet Transportsystemet för oss närmare – Sverige växer med järnvägen där den svenska järnvägsbranschen presenterar första delen av Färdplan 2050, nästa steg i Vision 2050

Färdplan 2050 fokuserar på enkla, effektiva åtgärder och helhetssyn och dialog om transportkorridorer för att skapa ett mer sammanhängande och hållbart transportsystem.

– Vi står nu inför en stor utmaning där myndigheter, statliga bolag, medlemsorganisationer och privata företag måste samarbeta för att vi ska lyckas och det kräver en särskild sorts styrning, säger Kristoffer Tamsons, styrelseordförande i JBS.

Seminariet i Almedalen den 28 juni kommer att innehålla en rad insiktsfulla och inspirerande programpunkter. Bland annat ett panelsamtal med bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Luleå, Carina Sammeli (S), Tina Petersson Lind, vd Ikea Älmhult AB, Henrik Dahlin, vd Green Cargo och Roberto Maiorana, generaldirektör Trafikverket.

– Vi är övertygade om järnvägen har en nyckelroll som ryggrad i ett integrerat och sömlöst transportsystem för ett växande, klimatsmart och mer dynamiskt Sverige. Med utgångspunkt i vår gemensamma vision presenterar vi nu första versionen av Färdplan 2050, säger Kristoffer Tamsons, styrelseordförande i JBS.

Seminariet arrangeras av Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS), Swedtrain och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ), Tågföretagen.

VAR: Samhällsbyggararenan i Almedalen, Donnersgatan 6 i Visby.

NÄR: 28 juni 2024 kl 9–11.

All information om seminariet hittar du på Almedalens webbplats.

Följ Sverige växer med järnvägen

Senaste pressmeddelandena från Sverige växer med järnvägen