IKEA

IKEA och artisten Janelle Monáe samarbetar för att belysa lekens betydelse

Dela

Idag, på den av FN utsedda första årliga internationella lekdagen, lanserar IKEA sin senaste IKEA Play Report – en undersökning som tittar på lekens roll i förhållande till barns välbefinnande. För att understryka de viktiga budskapen i rapporten har IKEA tillsammans med barn skapat och regisserat en film där den globala artisten, skådespelerskan och inspiratören Janelle Monáe har lånat ut sin starka röst.

I en soffa sitter ett barn och en vuxen och leker. De har byggt en koja med hjälp av kuddar och filtar.

IKEA Play Report 2024 bekräftar lekens stora betydelse för barn. Studien som har genomförts av Future Minds för IKEA visar att 95 procent av de tillfrågade föräldrarna säger att deras barns lycka är nära relaterad eller relaterad till hur mycket eller hur ofta de leker. 90 procent av de tillfrågade barnen säger att de alltid eller ibland känner sig lyckligare när de leker. Samtidigt visar forskning att i kölvattnet av en pandemi, global oro, klimatförändringar och växande ojämlikhet oroar sig barn idag alltmer för vuxna saker och är mer stressade jämfört med för några år sedan. Både föräldrar och barn ser lek som en positiv faktor och är nyckeln till att fly från press och stress och öka lycka och välbefinnande.

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.
IKEA Play Report 2024

– På IKEA anser vi att barn är de viktigaste människorna i världen och att varje barn har rätt att leka. Vi har åtagit oss att integrera barns rättigheter i allt vi gör. Syftet med IKEA Play Report 2024 är att förstå och förmedla de djupare lagren av barns liv, känslor, behov, beteenden och aktiviteter hemma, och hur det påverkar deras lek, lycka och välbefinnande, säger Maria Törn, Range Area Manager, Children's IKEA på IKEA of Sweden.

Föräldrar leker mer med sina barn

Rapporten visar att föräldrar har börjat prioritera lek mer. För IKEA Play Report 2024 tillfrågades föräldrar om de tillbringar mer tid med att leka med sina barn nu jämfört med för några år sedan, varav 51 procent svarade ja.

– Att fler föräldrar börjar prioritera tid för lek är en viktig utveckling. Först och främst för att alla barn ska kunna få vara barn och leka för att det är roligt, men vi har också lärt oss att lek är viktigt för framtiden eftersom det är ett  sätt att lära sig för livet. Redan 2020 visade World Economic Forum att 60 procent av framtidens jobb inte har utvecklats ännu och att 40 procent av barnen i förskolan idag kommer att behöva vara egenföretagare för att få en inkomst som vuxna, vilket innebär att vi behöver människor med anpassningsbara kompetenser. Leken kan ta huvudrollen för att uppnå dessa resultat, eftersom den hjälper barn att utveckla viktiga färdigheter, attityder och kunskaper, säger Maria Törn.

En%20flicka%20st%E5r%20framf%F6r%20en%20soffa%20och%20sjunger.%20I%20handen%20har%20hon%20en%20mikrofon.%20I%20soffan%20sitter%20tv%E5%20vuxna.

Barn vill ha mer tid för lek

Ett annat resultat som presenteras i IKEA Play Report 2024 är att socioekonomiska faktorer, tid, utrymme och pengar ofta påverkar möjligheten att leka. Endast 51 procent av barnen är nöjda med den tid de har för lek, och 54 procent av föräldrarna skulle vilja ha mer tid att leka med sina barn. Eftersom hemmet är den plats där familjer tillbringar mest tid tillsammans och skapar kontakter, har det en viktig roll att spela. 

– På IKEA strävar vi efter att vara destinationen för ett mer lekfullt hem. Hemmet är platsen där allt händer, vilket innebär att det måste kunna tillgodose behoven hos alla dess medlemmar. Lek är för alla, och hemmet är en viktig lekplats, säger Emma Dafnäs, Range Strategy and Identify Manager på IKEA of Sweden.

Rapporten visar att föräldrar och barn ofta söker lek inom hemmets trygga och ombonade väggar. Hemmet är centralt för att leva ett mer lekfullt liv och föräldrar skulle gärna vilja utforma mer lekfulla vardagsrum.

– Vi har en enorm möjlighet att fortsätta utveckla produkter som hjälper barn och föräldrar att skapa enkla, uppmuntrande och inbjudande utrymmen där de kan uttrycka sig själva. Under många år har vi aktivt involverat barn i vår produktutvecklingsprocess, till exempel genom vår internationella digitala panel – Kids Advisory Panel – där vi får synpunkter från fyrtio rådgivare i åldrarna 6-14 år från olika delar av världen. Att vara lekfull är kärnan i vad IKEA står för och vi är fast beslutna att utveckla ännu fler produkter och lösningar för mer lekfulla hem, säger Emma Dafnäs.

Janelle Monáe är en globalt erkänd, amerikansk musikalartist och skådespelerska som har fått flera utmärkelser inom musik och film, bland annat tio Grammy Award-nomineringar, en Screen Actors Guild Award och en Children's and Family Emmy Award.

The IKEA Play Report 2024 innehåller resultaten från en omfattande internationell forskningsstudie om lek och lekfullhet i hemmet, utförd av Insights & Innovation konsultföretaget Future Minds. Rapporten bygger på omfattande etnografisk och kvantitativ forskning om lek och lekfullhet i hemmet. Detta inkluderar 36 hembesök med djupintervjuer i USA, Kina och Tyskland, bidrag från åtta globala experter och front-runners (Emma Worolla, Playfulness Consultant & Gen Alpha Innovator Aidan Kohn-Murphy, grundare av "Gen Z for change", "Gen Z's expectations Ting Zhang, Expert på barn, familjer och lek Eric Baumgarten, Director, MIT Media Lab Melissa Cash, Medgrundare och VD för Pok Pok Allison Bryant, Head of Insights på Sesame Workshop Yuri Zuzuki, Partner på Pentagram - Hur man designar för lekfullhet Helen F. Dodd, professor i barnpsykologi), och en kvantitativ undersökning som genomfördes med 7000 barn och föräldrar i sju länder (USA, Tyskland, Frankrike, Kanada, Japan, Polen och Indien).

Kontakter

Bilder

Dokument

Om oss

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.

IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och investerar ytterligare i sänkta priser10.10.2024 13:01:16 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2024* uppgick till 17,7 miljarder kronor, en minskning med 7,9 procent jämför med föregående år. Under året har IKEA Sverige investerat 1,5 miljarder kronor i att sänka priserna och fler än 3200 produkter har fått ett nytt lägre pris. Investeringarna i sänkta priser, för att skapa ett mer tillgängligt och prisvärt sortiment, och att utveckla IKEA i Sverige fortsätter under kommande verksamhetsår.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye