Pressinbjudan: V och Kd håller seminarium om investeringar

Vänsterpartiet och Kristdemokraterna har båda föreslagit ändringar i det ramverk som i år är uppe till diskussion och förhandling mellan riksdagens partier. Nu bjuder de två partierna in till ett riksdagsseminarium torsdag13 juni om hur staten kan ta större ansvar för nya investeringar.

Medverkande:

Lars Calmfors, professor emeritus vid Stockholms universitet och IFN
Jonas Frycklund, bitr chefsekonom Svensk Näringsliv
Elinor Odeberg, chefsekonom Arena Idé
Annika Wallenskog, chefsekonom SKR

Hans Eklind, ekonomisk-politisk talesperson (KD)
Ida Gabrielsson, ekonomisk-politisk talesperson (V)

Den svenska statsskulden är den lägsta på 50 år. En av anledningarna är att det finanspolitiska ramverket förordar ett överskott i de offentliga finanserna. Detta innebär att statens inkomster och utgifter måste anpassas till kravet på ett positivt finansiellt sparande i den offentliga sektorn. Samtidigt har vi stora behov av investeringar i Sverige. Vi behöver underhålla och bygga ut järnvägen, elnätet, vatten- och avloppsnätet, öka elproduktionen och bygga mängder av energieffektiva bostäder.

Det finanspolitiska ramverket är nu föremål för en översyn, inom ramen för en parlamentarisk kommitté. I kommittén diskuteras exempelvis en sänkning av överskottsmålet till förmån för att möjliggöra större investeringar i infrastruktur, försvaret och på klimatområdet.

Välkomna till ett samtal om vilka satsningar som staten bör vara med och finansiera i framtiden och hur det finanspolitiska ramverket bör anpassas för att möjliggöra detta.

Dag: torsdag 13 juni
Tid: 11.30-12.45
Plats: Sveriges Riksdag, Mittpoolen

Anmäl dig senast den 11 juni till asa-pia.jarliden.bergstrom@riksdagen.se