Prevent

Chefer och skyddsombud har arbetsmiljökoll

Arbetsmiljöarbetet har en stark position på de svenska arbetsplatserna. Åtta av tio chefer och skyddsombud tycker att arbetsmiljöarbetet har hög prioritet. Ännu fler anser att samverkan mellan chefer och skyddsombud fungera bra. Det visar Arbetsmiljöindikatorn 2024.

Arbetsmiljöarbetet har hög prioritet på landets arbetsplatser, svarar chefer och skyddsombud i årets Arbetsmiljöindikator. Den har dessutom ökat stadigt under de senaste åren.

Chefer och skyddsombud inom den privata sektorn tycker att det bedrivs ett aktivt arbetsmiljöarbete på deras arbetsplats, och anser att de har goda kunskaper om vilka risker som finns.

— Det är lätt att fokusera på de allvarliga olyckorna och bristerna i arbetsmiljön. Det måste vi, för de kan få förödande konsekvenser. Men det är också viktigt att visa att en majoritet av arbetsplatserna inom privata sektorn har ett väl fungerande arbetsmiljöarbete och en vilja att ta itu med de nya risker som uppstår, säger Maria Schönefeld, vd på arbetsmiljöorganisationen Prevent.

Arbetsmiljöindikatorn har genomförts vartannat år sedan 2014. Ett 1000-tal chefer och skyddsombud intervjuas på telefon om arbetsmiljön och samverkan på arbetsplatsen.

– Det som är roligt är att vi under de år vi gjort Arbetsmiljöindikatorn kan se en förbättring år för år. På tio år handlar det om stora förbättringar på flera frågeområden, säger Maria Schönefeld.

Frågor som berör den fysiska arbetsmiljön får högst siffror i undersökningen, det vill säga sådant som ljus, buller, smitta, temperatur, arbetsställningar, maskiner och lyft. Nästan nio av tio chefer och skyddsombud tycker att de arbetar aktivt med den fysiska arbetsmiljön och att de är bra på att åtgärda fysiska arbetsmiljörisker.

Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön får generellt sett något lägre siffror, även om utvecklingen går åt rätt håll. Idag tycker åtta av tio chefer och skyddsombud att de arbetar aktivt med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. År 2016, när Arbetsmiljöverkets OSA-föreskrifter var nya, var motsvarande siffra sex av tio.

Läs hela Arbetsmiljöindikatorn här Arbetsmiljöindikatorn (prevent.se)

Maria Schönefeld, vd Prevent

Om oss

Alla vinner på en bättre arbetsmiljö. Prevent förmedlar kunskap om hur man genom ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete kan skapa framgångsrika företag där alla är säkra och mår bra. Vi är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Besök www.prevent.se - kunskaper för en bättre arbetsdag!

Följ Prevent

Senaste pressmeddelandena från Prevent