Ticket

Upptäckarlusten stiger hos svenskarna – allt fler vill besöka nya resmål

Dela

Sol- och badresor ligger svenskarna varmt om hjärtat, och den viktigaste orsaken till att resa utomlands är för att få sol och värme. Sedan pandemin har svenskarna prioriterat välbekanta resmål till förmån att upptäcka nytt, en trend som nu ses mattas av. Att upptäcka nya resmål hamnar i år nummer två på listan över de viktigaste anledningarna till att resa utomlands, jämfört med en fjärdeplats 2023. Detta enligt Tickets SIFO-undersökning.

– Förra året såg vi en tydlig trend i att välja ”säkra kort”, resmål man varit på tidigare som inte bjuder på några större överraskningar. Efter pandemin var vi trötta på just överraskningar – vi ville veta vad vi skulle få ut av vår resa. Nu ser vi dock att upptäckarlusten börjar väckas till liv igen, säger Sofia Eddelid, PR och kommunikationsansvarig på Ticket.

Restrycket är fortsatt högt, där många nu har hunnit genomföra en eller flera resor sedan pandemin. Svenskarna börjar känna sig varma i kläderna vad gäller resande, och vågar därmed testa nya destinationer igen. Smidigt och tryggt är fortfarande prioriterat när det kommer till resande för svenskarna, men när de klassiska destinationerna bockats av styrs blicken mot de lite mindre semestermålen som inte hunnit besökas än. 

– En trend som bubblade innan pandemin och som vi nu börjar skönja igen är ”second cities”, alltså den näst största staden i ett land. Vi börjar alltmer leta efter det autentiska, medan vi 2023 mest var glada bara vi kom utomlands och fick ligga i en solstol, säger Sofia Eddelid. 

Trots viljan att upptäcka nytt är det inte en framfart av långväga, exotiska äventyrsresor som kommer sätta tonen för 2024, utan snarare nya resmål i ett välbekant land. Milano, München, Lissabon och Barcelona är exempel på destinationer som fått ett uppsving och visar på stora bokningsökningar i år. En orolig omvärld och en ansträngd ekonomi bidrar även det till att svenskarna prioriterar närliggande destinationer med smidiga anslutningar. 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
München som resmål ökar i popularitet
München som resmål ökar i popularitet
Ladda ned bild
Svensks resenärer längtar alltmer efter att upptäcka nya destinationer
Svensks resenärer längtar alltmer efter att upptäcka nya destinationer
Ladda ned bild

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye