Stora regionala skillnader på arbetsmarknaden inför sommaren

Svenska arbetsgivare ger en stabil sysselsättningsprognos på +13 procent inför det tredje kvartalet. Samtidigt är de regionala skillnaderna stora – från en prognos om minskad sysselsättning på -8 procent i Skåne, till betydligt större jobbchanser i Mellansverige med en optimistisk prognos på +28 procent. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer, arbetsgivarnas sysselsättningsprognoser 2021-2024 ManpowerGroup Sverige

– Prognosen för det tredje kvartalet indikerar en stabil arbetsmarknad, men det är en sanning med modifikation. Vi ser kraftiga skillnader mellan olika branscher, där vissa bromsar in medan andra lider av svår kompetensbrist. Samtidigt är spannet mellan den mest optimistiska och den mest pessimistiska regionen det största i mätningens 21-åriga historia, säger Mikael Jansson, vd på ManpowerGroup.

Inför det tredje kvartalet 2024 varierar sysselsättningsprognoserna stort i olika delar av landet, från -8 procent i Skåne till +28 procent i Mellansverige. Däremellan är det framför allt Norra Sverige och Stockholm- och Uppsalaregionen som lämnar stadiga prognoser på +21 respektive +19 procent. För Sverige som helhet ligger jobbprognosen på +13 procent, vilket är i paritet med förra kvartalets sysselsättningsprognos på +14 procent.

De branscher som stärker den svenska jobbprognosen är framför allt IT-branschen, som har en blomstrande prognos på hela +42 procent, samt servicenäringen och parti- och detaljhandeln med en prognos på +29 procent. Transport, logistik- och fordonsindustrin lämnar däremot en dyster sysselsättningsprognos på -20 procent. Den största negativa förändringen sker inom telekom- och mediabranscherna, som ser en skarp nedgång med hela 29 procentenheter jämfört med föregående kvartal, från +21 till -8 procent.

–De stora skillnaderna tyder på en stor osäkerhet på arbetsmarknaden, samtidigt som många branscher även lider av en ihållande kompetensbrist. Mest anmärkningsvärd är kanske den mörka framtidsutsikten inom transport, logistik och fordonsindustrin, där jobbprognosen på -20 procent faktiskt är marginellt sämre än under såväl finanskrisen som pandemin, säger Mikael Jansson.

Globalt ser sysselsättningsprognosen mer optimistisk ut, med ett genomsnitt på +22 procent, bland annat tack vare motorer som USA och Indien på +30 procent samt Kina på +28 procent. I Europa sticker Schweiz ut med en sysselsätningsprognos på +34 procent, men även Frankrike och Tyskland ger relativt starka prognoser på +24 respektive +23 procent. Även på global nivå är det IT-branschen som ger den mest optimistiska prognosen med +29 procent.

Svenska regioners jobbprognoser
•    Mellersta Sverige (Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län), +28 procent
•    Norra Sverige, +21 procent
•    Stockholm- och Uppsalaregionen, +19 procent
•    Östra Götaland, +13 procent
•    Västra Götaland, +7 procent
•    Skåne och Blekinge län, -8 procent

Svenska branschprognoser
•    IT-branschen, +42 procent
•    Servicenäringen samt parti- och detaljhandeln, +29 procent
•    Råvaror, gröna näringar, bygg- och tjänsteföretag, försvarsindustrin, +19 procent
•    Hälsa, sjukvård och Life science, +18 procent
•    Bank-, finans- och fastighetsbranscherna, +16 procent
•    Energi- och samhällsservice, -5 procent
•    Telekom- och mediabranscherna, -8 procent
•    Transport, logistik och fordonsindustrin, -20 procent

Starkaste jobbprognoserna i världen
•    Costa Rica, +35 procent
•    Schweiz, +34 procent
•    Guatemala, +32 procent
•    Mexiko, +32 procent
•    Sydafrika, +31 procent

Starkaste jobbprognoserna i Europa
•    Schweiz, +34 procent
•    Nederländerna, +28 procent
•    Belgien, +25 procent
•    Frankrike, +24 procent
•    Irland, +23 procent
•    Tyskland, +23 procent

Starkaste jobbprognoserna globalt per bransch
•    IT-branschen, +29 procent
•    Bank-, finans- och fastighetsbranscherna, +27 procent
•    Hälsa, sjukvård och Life science, +27 procent
•    Råvaror, gröna näringar, bygg- och tjänsteföretag, försvarsindustrin, +24 procent
•    Transport, logistik och fordonsindustrin, +21 procent
•    Servicenäringen samt parti- och detaljhandeln, +21 procent
•    Telekom- och mediabranscherna, +11 procent
•    Energi- och samhällsservice, +9 procent

Mätningen utfördes under perioden 1–30 april 2024.

ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer för det fjärde kvartalet 2024 presenteras den 12 september.

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det tredje kvartalet 2024 förväntar sig 38 procent av de svenska arbetsgivarna att öka arbetsstyrkan, 34 procent förväntar sig en oförändrad sysselsättning medan 26 procent förutser en minskad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +12 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +13 procent. Samma beräkning sker i samtliga 41 länder.

Om ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) är den mest omfattande och framåtblickande arbetsmarknadsundersökningen av sitt slag, och används globalt som en viktig ekonomisk indikator. Arbetsmarknadsbarometern har funnits i Sverige i 21 år och är den enda globala undersökning som mäter framtida sysselsättning, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet i stället för att mäta vad som redan har hänt. Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 40 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 41 länder. I Sverige har 788 intervjuer genomförts. Mätningen utfördes under perioden 1–30 april 2024.

Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 60 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i hela världen: ”How do you anticipate total employment at your location to change in the coming three months as compared to the current quarter?”. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

Om uttalandena
Detta pressmeddelande innehåller framåtblickande uttalanden, inklusive uttalanden om ekonomisk osäkerhet och om arbetskraftsefterfrågan i vissa regioner, länder och industrier. Faktiska händelser eller resultat kan avsevärt skilja sig från dessa uttalanden på grund av risker, osäkerheter och antaganden. Dessa faktorer inkluderar de som finns i företagets rapporter inlämnade till SEC, USA:s värdepappers- och börskommission, inklusive informationen under rubriken "Riskfaktorer" i dess årsrapport på Formulär 10-K för året som avslutades den 31 december 2022, information som härmed är införlivad som referens. ManpowerGroup avsäger sig skyldighet att uppdatera alla framåtblickande eller andra uttalanden i detta meddelande, såvida inte lagen kräver det.

Om ManpowerGroup ManpowerGroup™ är världsledande inom kompetens- och HR-tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Vi bidrar genom att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter miljontals människor i arbete. ManpowerGroup™ är sedan många år erkända för vår mångfald, inkludering, jämställdhet och 2024 utsågs vi till ett av världens mest etiska företag för femtonde året. I Sverige har vi omkring 5 000 medarbetare på drygt 50 orter över hela landet med varumärkena: Manpower®, Experis®, Talent Solutions® och Jefferson Wells®. Varje år sätter vi 18 000 personer i jobb i Sverige.

Goda jobbutsikter för samtliga av Norrbottens 30 vanligaste yrken29.5.2024 10:17:57 CEST | Pressmeddelande

Samtliga av de 30 vanligaste yrkena i Norrbotten beräknas ha stora eller medelstora möjligheter till arbete på fem års sikt. Det innebär att Norrbotten, tillsammans med Västerbotten, är de enda län där inget av de största yrkena har dåliga jobbmöjligheter. Det visar en kartläggning genomförd av bemanningsföretaget Manpower, baserad på statistik från Arbetsförmedlingen och SCB.