Snabbt stöd till människor som drabbats av cyklon i Bangladesh

Bangladesh har drabbats av en av de värsta cyklonerna på över ett decennium. Sida har beslutat om 12,85 miljoner kronor i akut stöd för att ge människor grundläggande förnödenheter såsom mat, tak över huvudet, och möjlighet att försörja sig, samtidigt som tusentals barn får möjlighet att återvända till skolan.

En kvinna vadar genom vatten med hjälp av en kille och en tjej klädda i jackor med Röda Halvmånens emblem.
Volontärer från Bangladeshs Röda Halvmånen hjälper människor som har drabbats av cyklonen Remal att ta sig till säkra platser, särskilt kvinnor, äldre och barn. Här hjälper de en kvinna i kustdistriktet Bagerhat. Bangladesh Red Crescent Society

Akut situation kräver snabb hjälp

Cyklonen Remal drabbade Bangladeshs södra kust i slutet av maj och har orsakat stor förödelse i landet. En tidvattenvåg följdes av extremt kraftiga regn vilket orsakade omfattande översvämningar. Såväl bostäder och infrastruktur som skogar och fiskeodlingar har förstörts. Jordbruksmark och vattenkällor som används av boskapen har skadats av saltvattnet.

Totalt har 800,000 människor tvingats lämna sina hem. Många har också förlorat redskap, boskap och annat de behöver för att försörja sig. Även skolor skadades av cyklonen vilket gör att många barn inte längre kan gå i skolan. Totalt 4,6 miljoner människor har drabbats och av dem behöver 1,3 miljoner humanitärt stöd.

– Redan innan cyklonen var det många människor längs Bangladeshs kust som hade brist på mat. Situationen har nu blivit akut, och människor behöver snabbt mat, vatten, hygien och tak över huvudet. Genom att fatta snabba beslut om stöd kan vi bidra till att rädda liv och ge drabbade människor mer drägliga livsförhållanden, säger Jakob Wernerman, chef för Sidas humanitära bistånd.

Sida ger stöd till kontantbidrag och reparationer

Sida har beslutat om totalt 12,85 miljoner kronor i stöd till tre av våra humanitära samarbetsorganisationer. Pengarna kommer bland annat att användas för att ge kontantstöd till drabbade familjer. Det gör det möjligt för människor att själva avgöra vad de behöver, vilket gör hjälpen mer effektiv. Det kan till exempel handla om att köpa mat och kläder, ordna tak över huvudet eller betala för sjukvård.

Islamic Relief - 4,85 miljoner kronor

Stödet ska gå till distrikten Patuakhali och Barguna och användas för kontantstöd och hygienartiklar till 7 200 hushåll, med särskilt fokus på hushåll ledda av kvinnor, änkor samt gravida och ammande kvinnor.

Svenska Röda Korset - 5 miljoner kronor

Stödet ska användas för kontantstöd till 6 500 hushåll runt om i Bangladesh i de värst drabbade områdena. Detta ska bland annat hjälpa utsatta människor att snabbt kunna införskaffa grundläggande förnödenheter, såsom mat och mediciner.

Rädda Barnen - 3 miljoner kronor

Stödet ska användas till kontantbidrag och hygienartiklar till 2 000 hushåll och stöd till 600 hushåll som behöver reparera sina bostäder. Det kommer också att användas till reparation av 24 skolor som har förstörts av cyklonen, vilket gör det möjligt för 15 000 barn att återvända till skolan.

Sidas Rapid Response Mechanism

Eftersom kriser och katastrofer kan inträffa närsomhelst har Sida ett system med flexibelt humanitärt stöd som snabbt kan fördelas till våra samarbetsorganisationer för att rädda liv och lindra nöd. Systemet kallas Rapid Response Mechanism.

Sidas arbete med humanitärt bistånd