Internationella toppforskare samlas i Göteborg

Denna vecka kommer nära 1 000 europeiska barntandläkare till Svenska Mässan. Det är en av de stora kongresser som äger rum i Göteborg under juni. Första sommarmånaden är en stark mötesperiod som samlar drygt 4 000 deltagare på ett tiotal möten i olika ämnen.

Entren till Svenska Mässan i Göteborg
Mötesplatsen Svenska Mässan Gothia Towers är värd för flera av de större kongresserna i Göteborg. Men även Chalmers, Göteborgs Universitet och andra stora hotell är plats för kongresser i juni. Peter Kvarnström/Göteborg & Co

Den som passerar Svenska Mässan Gothia Towers i veckan kan inte undgå att märka att det pågår en stor kongress. Just nu handlar det om barntandvård och samlar cirka 1 000 internationella experter den 12 till 15 juni. Det är; 17th Congress of the European Academy of Paediatric Dentistry, förkortat EAPD.

Medlemmarna i organisationen bakom kongressen består av tandläkare, forskare och experter från hela Europa, och som arbetar inom området pediatrisk tandvård – med fokus på barns tandhälsa. Deras mål är att förbättra tandvården för barn genom praktiskt arbete, utbildning och forskning. Temat för årets kongress är "Handling children with care" med målet att med omsorg förbättra tandhälsan för barn och ungdomar i hela Europa.

Ett område där Sverige ligger långt framme internationellt. Nina Sabel är docent och övertandläkare i pedodonti på Odontologen i Göteborg:

- Vi vet hur viktig god tandhälsa är för barns generella hälsa och välmående, säger hon.

Flera av de stora kongresserna är just medicinska och kopplade till forskning som bedrivs i Göteborg. I midsommarveckan hålls Mucins in Health and Disease Conference på Quality Hotel 11. Kongressen handlar om proteiner som finns i slemhinnor, hur de fungerar och deras roll i hälsa och sjukdom. Carolyn Bertozzi, nobelpristagare i kemi från Stanford University är huvudtalare på kongressen.

- Juni är traditionellt en bra månad för stora möten och kongresser. I år är Göteborg värd för möten i skilda ämnen som medicin, teknik, socialt arbete och hållbara innovationer. Flera av kongresserna som hittills har genomförts har fått fler deltagare än vi räknat med och det är väldigt kul, säger Fredrik Lundgren projektledare på Göteborg & Co Möten.

Lista på kommande större möten i Göteborg finns här.

Entren till Svenska Mässan i Göteborg

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Andra språk

Stark lineup på Kungstorget, nya festivalplatser och storsatsning på engångsfritt - nu släpps programmet för Göteborgs Kulturkalas 202418.6.2024 09:03:15 CEST | Pressmeddelande

Magnus Uggla, Miriam Bryant, Medina, The Hellacopters och Loreen är klara för Göteborgs Kulturkalas den 29 augusti – 1 september. Nytt för i år är dansband i Nordstan, festivalområdet Grönsakstorget med fokus på unga, familjeområde på Slottsskogsvallen och en engångsfri Streetfoodfestival. Nu är hela programmet släppt. Som vanligt är Kulturkalaset gratis och öppet för alla.