Cykelstöld - stora skillnader i ersättning från försäkringsbolagen

Så här års ökar cykelstölderna. De flesta hemförsäkringarna täcker cykelstölder men det är stora skillnader i vilken ersättning som betalas ut för en stulen cykel. Det visar en jämförelse av Konsumenternas Försäkringsbyrå.

De flesta hemförsäkringarna täcker cykelstöld men ersättningsbeloppen kan variera stort.

I de flesta hemförsäkringar ingår ett skydd för cykelstöld. Den maximala ersättning som försäkringsbolagen betalar ut för en stulen cykel varierar däremot, från 20 000 kronor upp till 100 000 kronor. Under 2023 betalde försäkringsbolagen i genomsnitt ut 6 600 kronor för en stulen cykel, enligt branschorganisationen Svensk Försäkring.

Vid cykelstölder är självrisken, det belopp som dras av vid en skada, ofta relativt hög. Det är vanligt med en självrisk på 25 procent av cykelns värde. Hos en del försäkringsbolag är den lägre.

-  Eftersom det är  stora skillnader i vilken ersättning du kan få för din cykel är det bra att kontrollera hur just din hemförsäkring gäller vid en cykelstöld, i synnerhet om du har eller ska köpa en dyr cykel, säger Camilla Kågström jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Försäkring för elcykel och elsparkcykel

Om elcykeln eller elsparkcykeln klassas som en cykel så omfattas den av hemförsäkringen ifall den blir stulen. För större elsparkcyklar måste man sedan årsskiftet ha en trafikförsäkring, vilket också innebär att det krävs en särskild försäkring för att få ersättning för stöld och skada på elsparkcykeln.

Läs mer om vilka regler som gäller för elsparkcykel

Minska risken för cykelstöld

• Lås cykeln med ett certifierat lås.
  • Lås fast cykelns ram och hjul i ett fast objekt (ett träd, en lyktstolpe eller liknande).
  • Lås batteriet på din elcykel om du ska lämna cykeln en kortare stund och ta med batteriet om du ska lämna cykeln en längre stund.
  • Märk cykeln med Märk-DNA.
  • Om du har en elsparkcykel, lås fast den i ett fast objekt med ett godkänt kättinglås. Kontakta låsförsäljare eller tillverkare för att få information om vad som passar till din elsparkcykel.

Jämför hemförsäkringar

Konsumenternas Försäkringsbyrå jämför innehållet i olika hemförsäkringar. Mer information om cykelstölder finns under Saker utanför bostaden/stöld av cykel.

Om Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se