Byggnads startar kampanj mot varma kranhytter – ”över 50 grader i hytten när jag kom tillbaka från lunchen”

Med bilder inifrån varma byggkranar vill fackförbundet Byggnads uppmärksamma arbetsmiljön för byggbranschens kranförare. Varma sommardagar kan temperaturen i hytten stiga över 50 grader.

Termometer i byggkran som visar över 50 grader.

Att bilar kan bli varma på sommaren känner de flesta till. Det gäller även hytterna på byggkranarna som i många fall saknar klimatanläggning. Med dekaler, flygblad och bilder inifrån bastu-varma kranhytter vill nu fackförbundet Byggnads uppmärksamma kranförarnas arbetsmiljö och få till stånd ett krav på klimatanläggningar i alla byggkranar.

– För hög temperatur innebär en säkerhetsrisk och en oacceptabel arbetsmiljö. Utan AC är det som att sitta i ett växthus, utan möjlighet till skugga någonstans, säger Emil Persson, Byggnads avtalssekreterare.

Byggnads har länge krävt att samtliga kranar ska utrustas med AC och i senaste avtalsrörelsen nådde man en bit på vägen. I Entreprenadmaskinavtalet finns det nu reglerat att alla kranhytter ska ha klimatanläggning från den 1 juni 2024.

Problemet är dock att många kranförare går på Byggavtalet, och där har motparten Byggföretagen motsatt sig att införa en liknande skrivelse. Något som gör att många kranförare arbetar i hytter helt utan möjlighet till svalka.

– Det är naturligtvis helt oacceptabelt. Vår motpart vägrar ta ansvar för att de anställda ska få en rimlig arbetsmiljö. Vi kommer att driva den här frågan i kommande avtalsrörelse, säger Emil Persson, Byggnads avtalssekreterare.

Fakta: Svalka i kranhytten

Är det över 26 grader i hytten ska arbetsgivaren tillsammans med skyddsombud och arbetstagare göra en riskbedömning och ta fram en åtgärdsplan. Vill inte arbetsgivaren vidta åtgärder kan arbetstagaren begära att åtgärder vidtas av Arbetsmiljöverket.

Vad gäller enligt kollektivavtalet?

Enligt Entreprenadmaskinavtalets §11 punkt 6 har man sedan 1 juni 2024 rätt till ”anordning som möjliggör kylning av luften” om mobil- eller tornkranshyttens innertemperatur överstiger Arbetsmiljöverkets rekommendationer” (+26 grader). En portabel luftkonditionering uppfyller detta krav.

Byggavtalet har ingen skrivning om temperatur i hytten. Däremot gäller Arbetsmiljöverkets rekommendationer.

Vad gäller enligt Arbetsmiljöverkets rekommendationer?

Det finns inget exakt svar på frågan om vilken lufttemperatur som är lämplig för en arbetsplats. Olika personer upplever klimatet på olika sätt. Arbetsgivaren behöver därför göra en riskanalys för att bedöma vad som är en lämplig temperatur i det enskilda fallet.

Arbetsmiljöverket har också tagit fram en lista med lämpliga temperaturer, som beräknats utifrån vad 90 procent av befolkningen upplever som acceptabel. För stillasittande arbete i normalklädsel är det 21 – 25 grader.

Mer information finns på byggnads.se/acihytten

Emil Persson, Byggnads avtalssekreterare
Byggnads kampanj mot överhettade kranhytter.

Om oss