Garmin ska hjälpa svenska paraidrottare att nå toppen

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) och Svenska Parasportförbundet inleder ett nytt samarbete med det globala teknikföretaget Garmin. Samarbetet syftar till att stärka svenska framgångar på Paralympics genom tillgång till Garmins avancerade teknologi.

Svenska Parasportförbnudet och Sveriges Paralympiska Kommitté har inlett ett samarbete med Garmin. På bilden syns Louise Jannering efter att ha tagit en av sina två bronsmedaljer i Tokyo 2021.

– Vi är mycket entusiastiska över samarbetet med Garmin. Detta samarbete kommer ge våra idrottare de verktyg de behöver för att förbättra sina prestationer och nå nya framgångar. Vi ser fram emot att jobba tillsammans för att främja parasporten i Sverige, säger Niclas Grön, elitchef på Sveriges Paralympiska Kommitté.

Garmins teknik, känd för sin noggrannhet och pålitlighet, kommer att spela en central roll i att övervaka träning, återhämtning, analysera prestationer och ge värdefulla insikter för idrottarnas utveckling.

– Vi är entusiastiska över möjligheten att få stödja svensk paraelitidrott. Vi är övertygande om att våra produkter ger de rätta förutsättningarna till att både mäta och monitorera prestation, samt följa upp och ge rätt förutsättningar till återhämtning och god sömn. Denna kombination är avgörande för att nå goda resultat i sitt utövande. säger Jan-Åke Arenäs, VD på Garmin Nordic.

Partnerskapet kommer vara en viktig del för SPK och Svenska Parasportförbundets fortsatta arbete med att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för paraidrottare att nå sin fulla potential och lyckas på internationella mästerskap.

Samarbetet sträcker sig till efter paralympiska spelen 2026.

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.

Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) är den svenska idrottsrörelsens högsta instans i paralympiska frågor. SPK:s uppgift är att utveckla och värna om den paralympiska rörelsen i Sverige.

Den huvudsakliga uppgiften för Sveriges Paralympiska Kommitté är att förbereda och leda det svenska deltagandet i Paralympics och att utveckla konkurrenskraftiga svenska trupper till kommande spel.

2 av 3 paralympier funderar på att sluta – lever på existensminimum20.5.2024 13:57:55 CEST | Pressmeddelande

Två av tre svenska paralympier funderar på att avsluta sina idrottskarriärer på grund av att den ekonomiska situationen inte är hållbar. Det visar en färsk undersökning från Sveriges Paralympiska Kommitté som släpps idag, med 100 dagar kvar till Paralympics i Paris. För att få ekonomin att gå ihop arbetar 80 % av de tillfrågade vid sidan av sin idrottskarriär, ofta på heltid.