Kanslichef Elisabeth Sasse slutar på Unionen

Efter en tids gemensam dialog har Unionens förbundsordförande Peter Hellberg och Elisabeth Sasse i fullt samförstånd kommit överens om att Elisabeth Sasse i samband med sommarsemestern samtidigt lämnar Unionen och rollen som kanslichef.

– Det var en annan förbundsstyrelse som rekryterade mig, som då la stor vikt vid min affärsbakgrund. Några år senare, med en ny förbundsstyrelse vid rodret, prioriteras andra egenskaper och drivkrafter än de jag rekryterades för. Det känns därför både naturligt och rätt att jag och Unionen går skilda vägar, säger Elisabeth Sasse.

En tillförordnad kanslichef kommer att utses snarast. Under hösten avser förbundsstyrelsen starta upp en rekryteringsprocess för en ny ordinarie kanslichef. Mer information om detta kommer längre fram.

– Förbundsstyrelsen kommer att återkomma närmare om processen framåt efter sommaren. Jag vill idag rikta mitt stora tack till Elisabeth för det stora arbete med att utveckla verksamheten i Unionens medlemmars intressen, som hon åstadkommit under den tid vi arbetat tillsammans, säger Peter Hellberg, förbundsordförande Unionen.

Om Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.