Ingrid Hedin-Amrén ny ordförande i Svenska Bandyförbundet

Under lördagen höll Svenska Bandyförbundet förbundsmöte på Scandic Alvik i Stockholm. Ett möte som resulterade i att Ingrid Hedin-Amrén valdes till ny ordförande efter avgående Gisela Stockhaus.

Gisela Stockhaus, t.h, överlämnar ordförandeklubban till Ingrid Hedin-Amrén.
Gisela Stockhaus, t.h, överlämnar ordförandeklubban till Ingrid Hedin-Amrén. Martin Gustafsson

Svenska Bandyförbundet höll under lördagen förbundsmöte på Scandic Alvik i Stockholm för att, sedvanligt, avsluta det gångna verksamhetsåret och därefter påbörja ett nytt.

Under ledning av mötesordförande Christer Pallin flöt tillställningen på utan hinder eller komplikationer och många intressanta frågor diskuterades. I vanlig ordning hamnade dock störst fokus på de val som skulle göras. Inte minst mot bakgrund av att ordförande Gisela Stockhaus sedan tidigare meddelat att hon inte avsåg ställa upp för omval.

Till ny ordförande valdes istället Ingrid Hedin-Amrén, 64, som bland annat har ett förflutet som ordförande i Sandvikens AIK. Ett uppdrag som hon ser fram emot med stor tillförsikt.

– Det känns omtumlande, men fantastiskt roligt, säger Hedin-Amrén efter mötets avslutande.

Utöver att ha varit engagerad i Sandvikens AIK och bott många år i Sandviken så har Hedin-Amrén även ett gediget cv inom såväl näringsliv som politiken.

– Jag är född och uppvuxen i Jämtland, så jag kommer först och främst alltid vara jämtlänning. Jag har också bott 20 år i Bollnäs, så jag har lite Bollnäsblod i mig. Nu har jag också bott 20 år i Sandviken, så hjärtat är väl lite svartvitt också, säger Hedin-Amrén innan hon konstaterar, trots flertalet stora utmaningar, att förutsättningarna är goda för att komma in och ta vid den tidigare styrelsens arbete.

– Det jag känner är att den tidigare styrelsen faktiskt har lämnat lite av ett dukat bord åt oss. Jag har förstått att Svenska Bandyförbundet har utmaningar, men det är väldigt positivt med den positiva anda som har speglats här idag. Bandyn är på väg framåt och uppåt och det är också dit vi siktar.

Den nya SBF-ordföranden menar även att hennes största tillgång i den nya rollen kommer att vara förmågan att lyssna.

– Jag är duktig på att lyssna och jag är duktig på att se till att saker och ting blir verkställt. Det är en föreningsdriven verksamhet där det finns otroligt många som har kunskaper. Dessa måste vi lyssna på. Sedan ska det knytas ihop till en helhet och därifrån ska vi fatta beslut innan det är dags att verkställa.

– Det låter enkelt. Det kanske inte är så enkelt, men att lyssna är otroligt viktigt.

Vid sidan av ordförandevalet fick dessutom även ledamoten John Andersson, Göteborg, förnyat förtroende och blev omvald på två nya år. Nyval gjordes på ledamöterna Sofia Tilly, Lidköping, Jens Göthberg, Stockholm och Yvonne Oscarsson, Ljusdal till följd av att Hans Elis Johansson, Stockholm, Annika Jansson, Stockholm, och Henrik Nilsson, Karlstad inte stod till förfogande för omval.

Svenska Bandyförbundets styrelse 2024/25:

Ingrid Hedin-Amrén, Sandviken, ordförande, nyval 1 år
Michael Hillström, Åsa,  ledamot, 1 år kvar på mandatet
John Johansson, Linköping,  ledamot, 1 år kvar på mandatet
Eleonore Persson, Söråker,  ledamot, 1 år kvar på mandatet
Johan Falk, Åsa,  ledamot, 1 år kvar på mandatet
John Andersson, Göteborg, omval 2 år
Sofia Tilly, Lidköping, nyval 2 år
Jens Göthberg, Stockholm, nyval 2 år
Yvonne Oscarsson, Ljusdal, nyval 2 år

Se hela intervjun med Ingrid Hedin-Amrén nedan:

För att se det här innehållet från www.bandyplay.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.