Grant Thornton första stora revisionsbyrån med jämställda delägare

Grant Thornton är den första stora revisionsbyrån som uppnår jämställdhet i partnerkretsen: 40 procent av delägarna är nu kvinnor. Snittet i branschen bland de största aktörerna inom revision är 31 procent. Vd Henrik Johansson är stolt över att ha nått den magiska gränsen, men betonar samtidigt att detta är en milstolpe och att branschen har mycket kvar att göra. Nu sätter han ut flaggan för att även ägandet ska bli jämställt.

Henrik Johansson, vd Grant Thornton Sweden

Vid Grant Thorntons senaste partnerinval i mitten av juni nåddes äntligen 40-procentgränsen, ett mål som sattes redan 2016. Då var andelen kvinnor 24 procent.

- Arbetet för en jämställd delaägarkrets har bedrivits med fullt fokus under dessa år. Man behöver ha med sig det i alla beslut varje dag. Men vi är inte nöjda här, med jämställdhet i antal delägare. För att verkligen kalla oss jämställda måste själva ägandet också balanseras, säger Henrik Johansson.

Idag innehas 35 procent av aktierna av kvinnor.

- Vi eftersträvar en bredd av perspektiv, och det är vår övertygelse att om vi ska lyckas behöver jämställdheten också återspeglas i ägandet. Med det menar jag att även aktiefördelningen behöver vara jämställd. För att nå dit tror vi på transparens och vi hoppas att branschen vill samverka för att få till en förändring på bredden, säger Henrik Johansson.

Han betonar den positiva utvecklingen för hela revisionsbranschen, där det hänt mycket på åtta år och där jämställdheten bland delägare i snitt hos de sju största aktörerna nu passerat 30 procent enligt tidningen Balans.

- Vi har haft ett gemensamt fokus och ett gott samarbete i denna fråga. Sådan här utveckling bedrivs branschvis och jag är stolt och glad att det hela tiden gått åt rätt håll. Att vi hjälps åt ökar attraktiviteten inom hela branschen.

Starka nyckeltal från Grant Thornton Sverige – passerar två miljarder i omsättning19.6.2024 09:02:00 CEST | Pressmeddelande

Grant Thornton fortsätter att växa och släpper nu årsresultatet för 23/24. Bland milstolparna finns både att omsättningen passerar två miljarder i Sverige och att delägarkretsen når jämställdhetsmålet – som första stora bolag i revisionsbranschen. Vd Henrik Johansson summerar att starkt verksamhetsår som lägger grunden för fortsatt tillväxt och utveckling.