SvD skapar nya redaktioner – för tech och pengar
SvD utvecklar ekonomibevakningen och skapar två nya specialiserade redaktioner: SvD Tech samt SvD Pengar. Nya chefer är Claes Lönegård respektive Joanna Drevinger.

Näringslivet förändras, och så också SvD:s näringslivsbevakning. Redaktionen SvD Näringsliv omvandlas nu till två mer specialiserade redaktioner. SvD Näringsliv består som sektion på SvD.se och som egen rygg i tidningen och kommer att rymma publiceringar från båda redaktionerna.
– Vi tror generellt på mindre team och har goda erfarenheter av att skapa specialiserade redaktioner. Ett exempel på detta är när vi bröt ut Politik och Gräv från nyhetsredaktionen, till de egna avdelningarna SvD Politik och Grävnavet, säger redaktionschef Erik Hedtjärn.
– Med den här förändringen ges förutsättningar att ytterligare vässa tech- och ekonomibevakningen och göra den ännu mer relevant för läsarna och lyssnarna.
SvD Tech kommer att fokusera på utvecklingen inom tech och AI, samt den digitala ekonomins omvandling i stort – från influencerekonomin till förändrade banktjänster och gigbolagen.
Chef för redaktionen blir Claes Lönegård, idag nyhetschef på SvD Näringsliv och med en bakgrund som bland annat politikreporter på SvD och ekonomireporter på Fokus.
– SvD Näringsliv har sedan flera år utmärkt sig genom bevakningen av näringslivets nya makthavare – bolagen och människorna som omformar såväl ekonomin som våra liv. Tech brief har på kort tid blivit det viktigaste nyhetsbrevet och den främsta podden för den som vill följa den här transformationen. Det ska bli väldigt roligt att ta detta vidare i en ny redaktion som fokuserar på detta, säger Claes Lönegård.
Den andra nya redaktionen, SvD Pengar, är inriktad på att hjälpa läsare navigera i den ekonomiska sfären – ifråga om alltifrån investeringar, som bostäder och aktier, till konsumtion och karriär. Här ryms också bevakning och analys av de svenska börsbolagen, penningpolitik och hur detta hänger ihop med förändringar i den globala ekonomin.
SvD Pengar kommer att ledas av Joanna Drevinger, idag nyhetschef på SvD Näringsliv och ansvarig för SvD Krogguiden med lång erfarenhet som redaktör på SvD inom flera områden.
– Vi vet att SvD:s läsare och lyssnare är nyfikna på många olika aspekter av ekonomi och av att själva fortsätta utvecklas inom området. Vi ser fram emot att ytterligare stärka vår bevakning om börs, pengar och ekonomin som påverkar oss, säger Joanna Drevinger.
Louise Andrén Meiton, idag chef för SvD Näringsliv, går vidare i en ny roll som reporter på SvD:s kulturredaktion, där hon bland annat kommer att skriva samtidsreportage i gränslandet mellan tech, ekonomi och kultur.
Förändringen med de två nya redaktionerna träder i kraft den 1 september.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, redaktionschef. Telefon: 070-788 77 01. E-post: erik.hedtjarn@svd.se
Joanna Drevinger, tillträdande chef, SvD Pengar. Telefon: 070-769 68 67. E-post: joanna.drevinger@svd.se
Claes Lönegård, tillträdande chef, SvD Tech. Telefon: 070 162 27 36. E-post: claes.lonegard@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschefSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum