Minister pratar i Almedalen: Hur skapar vi trygga och säkra arbetsplatser?

Varje år sker cirka 12 000 allvarliga arbetsolyckor med stora skillnader mellan branscher och yrken. Minister Paulina Brandberg inleder ett av Afa Försäkrings seminarier i Almedalen, om hur vi skapar trygga och säkra arbetsplatser. På plats finns även representanter från arbetsmarknadens parter, myndigheter och arbetsmiljöforskare med flera, som pratar utifrån temat ett friskt och tryggt arbetsliv.

Jämställdhetsminister och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg håller ett föredrag.
Jämställdhetsminister och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg talar den 26 juni i Almedalen om hur vi kan skapa trygga och säkra arbetsplatser, på S:t Hansgatan 21 i Visby kl. 10. Foto: Linda Harling

– Det är viktigt att vi syns i ett sammanhang där de svenska politiska partierna, intresseorganisationerna och företagen samlas för att diskutera samhällsfrågor. Våra målgrupper i form av organisationssverige finns i Almedalen, det är en mycket värdefull omvärldsbevakning för oss. I Almedalen får vi en temperaturmätare över vad som är viktigt i samhällsdebatten och får en ökad förståelse för olika sammanhang, säger Johan Ljungqvist, kommunikationsdirektör på Afa Försäkring, som ägs av arbetsmarknadens parter.

För ett friskt och tryggt arbetsliv

På temat ett friskt och tryggt arbetsliv arrangerar Afa Försäkring den 26 juni ett brett program. Seminariet med jämställdhetsminister och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg är ett av flera under Afa Försäkrings heldagsprogram på S:t Hansgatan 21 i Visby.

Förebyggande arbetsmiljöarbete i fokus

Dagen tillägnas seminarier och samtal om förebyggande arbetsmiljöarbete med fokus på forskning, statistik, friskfaktorer, säkerhetstänk med mera. I programmet deltar ministrar, experter och forskare med fokus på arbetsmiljö och arbetsliv. Även kollektivavtalad försäkring som en del av den svenska modellen uppmärksammas.

– Det finns ett stort intresse för vår statistik och vår forskning. Almedalsveckan är en viktig arena för att samla betydelsefulla aktörer, där de erbjuds att samtala om aktuella frågor som påverkar arbetsmiljön. Det är värdefullt för oss att stimulera organisationer till att arbeta förebyggande, så att vi tillsammans minskar arbetsskador och ohälsa, säger Susanna Stymne Airey, chef för enheten Förebygga.

Ur programmet för ett friskt och tryggt arbetsliv den 26 juni på S:t Hansgatan 21:

• Utmaningar och möjligheter i den digitala tidsåldern kl. 9.00–9.45
  • Hur skapar vi trygga och säkra arbetsplatser kl. 10–10.50
  • På spaning efter friskfaktorer kl. 15.00–15.45
  • Från VD till undersköterska – efter 60 kl. 16.00–16.20Ett samtal om kollektivavtalad för­säkring och den svenska modellen kl. 16.30-17.15

Tillsammans med Afa Fastigheter anordnas ett seminarium om hur Stockholm kan bli en mer levande stad vid vattnet:

• Stockholm – staden vid vattnet kl. 13.00–14.00

Alla programpunkter finns i Almedalsveckans officiella program 2024.
Se hela Afa Försäkrings program även på: https://www.afaforsakring.se/almedalen

Aktörer som deltar i Afa Försäkrings programpunkter i Almedalen:
Regeringsrepresentanter
Svenskt Näringsliv
LO
PTK
Prevent
Suntarbetsliv
Arbetsmiljöverket
Sveriges Företagshälsor
Karolinska Instituet
Uppsala universitet
Stockholms universitet
Mälardalens universitet
Byggföretagen
Industriarbetsgivarna
IF Metall
Unionen
ABB Sverige
Afa Fastigheter
Stockholm Stad
Stockholms Hamnar

Alla programpunkter finns i Almedalsveckans officiella program 2024.
Se hela Afa Försäkrings program även på: https://www.afaforsakring.se/almedalen

Kontakt:
Johan Ljunqvist, kommunikationsdirektör, Afa Försäkring: 070-220 05 13, johan.ljungqvist@afaforsakring.se
Susanna Stymne Airey, chef enhet Förebygga, Afa Försäkring: 070-814 03 06, susanna.stymneairey@afaforsakring.se
Linda Harling, pressansvarig, Afa Försäkring: 0730-96 35 12, linda.harling@afaforsakring.se

Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här. https://www.afaforsakring.se/om-oss/pressrum

9 av 10 är försäkrade via jobbet. Afa Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner och regioner. Afa Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. Afa Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se

4,7 miljoner till forskare i Örebro – ska undersöka vägen till psykisk hälsa i arbetslivet24.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett nytt forskningsprojekt vid Örebro universitet får närmare 4,7 miljoner kronor för att undersöka hur man kan minska sjukfrånvaro på grund av psykisk ohälsa hos arbetare och tjänstemän i privat sektor. Projektet är ett av de totalt sju projekt som ryms inom det nystartade FoU-programmet "Vägen till psykisk hälsa i arbetslivet: Förebyggande, rehabiliterande och stärkande insatser", som finansieras av Afa Försäkring och Alecta med totalt 30 miljoner kronor.

14 miljoner till forskare i Stockholm – ska undersöka vägen till psykisk hälsa i arbetslivet24.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Fyra nya Stockholmsbaserade forskningsprojekt får ungefär 14 miljoner kronor för att undersöka hur man kan minska sjukfrånvaro på grund av psykisk ohälsa hos arbetare och tjänstemän i privat sektor. Projekten är några av de totalt sju projekt som ryms inom det nystartade FoU-programmet "Vägen till psykisk hälsa i arbetslivet: Förebyggande, rehabiliterande och stärkande insatser", som finansieras av Afa Försäkring och Alecta med totalt 30 miljoner kronor.

9,5 miljoner till forskare i Göteborg – ska undersöka vägen till psykisk hälsa i arbetslivet24.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Två nya Göteborgsbaserade forskningsprojekt får närmare 9,5 miljoner kronor för att undersöka hur man kan minska sjukfrånvaro på grund av psykisk ohälsa hos arbetare och tjänstemän i privat sektor. Projekten är två av de totalt sju projekt som ryms inom det nystartade FoU-programmet "Vägen till psykisk hälsa i arbetslivet: Förebyggande, rehabiliterande och stärkande insatser", som finansieras av Afa Försäkring och Alecta med totalt 30 miljoner kronor.