Familjens Jurist ska utveckla Sveriges första AI-jurist

I en tid där den digitala utvecklingen ständigt avancerar tar Familjens Jurist ett avgörande steg för att göra juridisk rådgivning mer lättillgänglig för alla. Med stöd från innovationsmyndigheten Vinnova inleds ett projekt för att utveckla Sveriges första AI-jurist för både privatpersoner och företagare.

Bilden är en genrebild och har tagits fram av Chat GPT. Den illustrerar inte den slutliga prototypen av en AI-jurist. Medieanvändning

Drivet av ett växande behov av mer lättillgänglig och enkel juridisk rådgivning har Familjens Jurist fått forskningsstöd beviljat från Vinnova för att utveckla en prototyp av en AI-jurist, den första i sitt slag i Sverige. Syftet är att fortsätta göra juridisk rådgivning mer tillgänglig för alla och demokratisera juridiken. På sikt ska AI-juristen erbjuda personligt anpassad rådgivning dygnet runt på valfritt språk, som ett komplement till juristers rådgivning och expertis.

– Med AI-juristen tar vi ett jätteviktigt steg framåt i att digitalisera och göra juridiken mer tillgänglig, det är ett stort steg framåt i branschen. Att stödet blivit beviljat belyser det behov som både branschen och samhället behöver. Vår vision är att ge juridisk rådgivning till alla när de behöver det, på det sätt som passar dem bäst. Genom att integrera AI i våra olika team stärker vi våra medarbetares förmåga att ge den bästa möjliga rådgivningen. Vi är stolta över att vara i framkanten av denna utveckling och att bidra till att alla har tillgång till juridisk hjälp i livets alla skeden, säger Victoria Thore, VD på Familjens Jurist.

Projektet, som sträcker sig ett år framåt, är ett samarbete med teknikpartnern Yellow Elk. Målet är att lansera en första prototyp av AI-juristen på Familjens Jurists webbplats inom flera rättsområden (familjerätt, konsumenträtt, bostadsjuridik och juridik för företagare). Tjänsten kommer använda sig av avancerad bearbetning av naturligt språk och maskininlärning för att tolka juridisk information och ge skräddarsydda råd.

– Idag saknas det helt en liknande lösning på den svenska marknaden som öppnar en möjlighet att få rådgivning efter användarens behov, dygnet runt. Med hjälp av AI-teknologi siktar projektet på att förändra landskapet för juridiska tjänster, göra dem enklare och mer tillgängliga för både privatpersoner och småföretagare. Vi ser det som ett sätt att demokratisera juridiken, och stärka individens möjligheter att få sina rättigheter tillgodosedda, säger Victoria.

Victoria Thore, VD på Familjens Jurist
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Familjens Jurist är Sveriges största juristbyrå och erbjuder experthjälp inom familje-, företags- och boendejuridik. Vi hjälper varje år 70 000 kunder genom livets alla möjligheter och utmaningar. Vi tror på varje människas rätt till juridisk hjälp och vill göra vår rådgivning synlig och lättillgänglig för alla. Med stor geografisk spridning, smarta digitala tjänster och ett varmt välkomnande gör vi världen lite mer rättvis.

Med lång erfarenhet och ett ständigt helhetsperspektiv kan vi tillsammans med etablerade partners göra det svåra enklare. Vi kombinerar juridik med ett brett utbud av tjänster för människan bakom varje enskild situation. Med en stark tro på långsiktiga och hållbara lösningar ifrågasätter vi gamla sanningar och kämpar för att hitta den bästa möjliga lösningen för alla.

Familjens Jurist har 400 anställda med ett tydligt uppdrag att återinvestera i kundnytta och hållbarhet.

Följ Familjens Jurist

Senaste pressmeddelandena från Familjens Jurist

Fler vill adoptera ensamkommande flyktingbarn – men processen är komplicerad30.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Sverige blir det allt vanligare att man vill adoptera ensamkommande flyktingbarn. Trots en stark önskan om att ge barnen ett permanent hem, kolliderar ibland goda intentioner med juridiska hinder. Caroline Sörgjerd, juris dr och senior jurist på Familjens Jurist, reder ut vad som gäller vid adoption av barn och förklarar de stränga kraven för att en adoption ska godkännas.

Juristens varning: rekordmånga barn vräks från sina hem8.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Med en ekonomi i gungning och boendekostnader som skjuter i höjden vräks allt fler från sina hem. Särskilt utsatta är ensamstående föräldrar som lever med små marginaler och står inför utmaningen att fatta beslut med barnets bästa i åtanke. Fredrik Aldmo, jurist på Familjens Jurist, förklarar vad som gäller vid vräkningar där barn är inblandade och hur man bäst fattar beslut med barnets bästa i fokus.