Aftonbladet värvar hyllade journalisten Emil Arvidson
Journalisten och författaren Emil Arvidson, som förra året utkom med hyllade reportageboken ”Svensk gangsterrap”, blir ny medarbetare i Aftonbladet. Han kommer med sina texter att röra sig över flera olika genrer och bevakningsområden, men också podda och medverka i tv.

Emil Arvidson har både djup och bredd, kombinerat med unika kunskaper om sitt bevakningsområde. Hans reportage, kommentarer och texter kan hittas både under vinjetterna nyheter, nöje och kultur – genrer som tidigare varit åtskilda men vars gränser blir allt mer rörliga.
– Emil har en lång bakgrund och ett unikt nätverk inom flera av Aftonbladets viktigaste bevakningsområden, som inte sällan möts eller flyter ihop med varandra: krim, nöje, kultur och socialreportage. Vi är väldigt glada att vi nu lyckats knyta Emil till oss, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef på Aftonbladet.
Emil Arvidson, som närmast kommer från frilansuppdrag för Svenska Dagbladet, publicerar sin första text i Aftonbladet redan i dag.
– Det känns väldigt roligt! Och spännande att landets största nyhetskälla satsar ännu mer på att skildra kulturen kring gängkriminalitet och musik. Men jag är också aningen nervös. Det är svårt att skildra den här världen på ett balanserat sätt. För att göra det behöver man röra sig mellan flera olika sorters journalistik samtidigt, säger Emil Arvidson.
Aftonbladet har de senaste åren, parallellt med satsningar på live, video och podd, lagt stor vikt vid att också utveckla den klassiska och berättande nyhetsjournalistiken, med tunga profilrekryteringar som Andreas Cervenka, Nicklas Hermansson, Magnus Falkehed, Niclas Hammarström, Fredrik Björkman, Irena Pozar och Daniel ”Disco” Kristoffersson. Två år i rad har tidningen tilldelats stora journalistpriset i kategorin Årets Röst, förra året också Årets Avslöjande.
– Med Emil Arvidson lägger vi till ännu en uppskattad röst, som kommer att bidra till att göra Aftonbladet till en ännu mer angelägen nyhetsdestination, säger Martin Schori.
Emil Arvidsons premiärtext finns här: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ab6XQ5
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Martin Schori, biträdande redaktionschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 47 E-post: martin.schori@aftonbladet.se.
Emil Arvidson, skribent, Aftonbladet. E-post: emil.arvidson@gmail.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum