Lena K Samuelsson lämnar rollen som publisher under våren
Lena K Samuelsson lämnar under våren rollen som chefredaktör, vd och ansvarig utgivare för Aftonbladet, ett jobb hon haft i sex år. ”Det har varit en glädje att få leda Aftonbladet. Jag älskar den här tidningen, men nu är det dags för någon annan att ta över”, säger hon.

Lena K Samuelsson tillträdde som publisher 2018 efter en lång karriär i Schibsted och har under de här åren framgångsrikt styrt Aftonbladet genom flera utmaningar i omvärlden, dels en pandemi, men också en krävande annonsmarknad, lågkonjunktur och skenande inflation.
Som chefredaktör och vd har hon sett till att Aftonbladet idag har en solid digital affär och kunnat fortsätta stärka sin position som svenska folkets primära nyhetsdestination, bland annat genom att utveckla prisbelönt journalistik och ta stora kliv framåt inom livebevakning, video och poddar – och senaste året också inom AI.
– Det är nästan 35 år sedan jag första gången klev in på Aftonbladets redaktion. Sedan dess har jag varit nattchef och nyhetschef, chefredaktör på SvD, koncerndirektör i Schibsted och haft en massa andra spännande uppdrag. Att sen få komma hem till Aftonbladet igen har varit otroligt fint. Jag är tacksam för alla möjligheter jag fått i Schibsted och ser fram emot att fortsätta bidra, både i koncernen och utanför. Men nu vill jag ge mig själv ett nytt och lite friare yrkesliv, säger Lena K Samuelsson.
Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för Schibsted News Media, konstaterar att det är en tidningslegendar som nu lämnar Aftonbladet.
– Lena har varit en viktig del av Schibsted så länge jag har jobbat här. Det går nästan inte att föreställa sig ett Schibsted utan henne. Hon är en stark ledare och en förebild för många av oss som fått jobba tillsammans med henne. Under våra år tillsammans i News Media har Lena gjort ett fantastiskt jobb med Aftonbladet och det i en mycket krävande tid. Hon har tagit mediehuset genom transformationen på ett imponerande sätt och sett till att tidningen står på en urstark position för att möta framtiden, säger Siv Juvik Tveitnes.
Lena K Samuelsson är kvar som chefredaktör, vd och ansvarig utgivare fram till att en ny publisher tillträtt och kommit in i jobbet, vilket väntas ske någon gång under våren. Processen att hitta en efterträdare har redan påbörjats.
– Aftonbladet är och ska fortsatt vara Sveriges primära nyhetsdestination. För det krävs en publisher som kan balansera mellan det journalistiska och det kommersiella men som också är en erfaren och god ledare, säger Siv Juvik Tveitnes.
En bred publicistisk förankring i kombination med kommersiell erfarenhet och driv är därför viktiga förutsättningar, tillsammans med förståelse för teknologi, digital strategi och produktutveckling.
Aftonbladets blivande publisher blir också en nyckelperson i ledningen för den nya mediekoncern, Schibsted Media, som nu är under uppbyggnad, dels för att Aftonbladet är Nordens största nyhetssajt, men också för att Sverige är en strategiskt viktig hemmamarknad för Schibsted Media.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petter Ovander, kommunikationschef, Schibsted News Media Sverige. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum