Maria Bjaring ger röst åt Aftonbladet
Aftonbladet-profilen Maria Bjaring blir Aftonbladets AI-röst. Just nu finjusteras röst och teknik för att läsa uppdaterade nyhetssammanfattningar till en publik på språng. ”Med en AI-röst tar vi ett stort steg framåt i vår strävan att göra kvalitetsjournalistik mer tillgänglig och anpassad till publikens behov”, säger Martin Schori, biträdande redaktionschef.

Under närmare 80 timmar har 4 000 meningar lästs in i Aftonbladets poddstudio. Därmed finns nu grunden för den AI-tjänst Maria Bjaring ger röst åt och som ska leverera uppdaterade nyhetssammanfattningar i tal till Aftonbladets fyra miljoner dagliga användare.
– Det är utmanande att sätta precisa betoningar på ord du inte vet vilket sammanhang de kommer användas i. Är det här nöje, eller utrikespolitik? Eller en text om en V75-häst? Men det ska nog gå bra. Det är ett spännande projekt som tillför något nytt och viktigt för våra användare, säger Maria Bjaring.
AI-rösten är ett sätt att svara upp mot ett behov som Aftonbladets läsare gett uttryck för i läsarundersökningar under en längre tid: möjligheten att ta del av nyhetssammanfattningar i ljudformat, samtidigt som de gör annat.
Genom djuplodande användarintervjuer har behovet kartlagts och vilka olika mindset publiken är i när de tar del av innehållet.
– Det traditionella sättet att läsa in korta nyhetssammanfattningar tar tid och energi av redaktionen, tid som vi nu istället kan lägga på att skapa unik journalistik. Med hjälp av AI kan vi både sammanfatta det pågående nyhetsläget och generera ljudklipp, säger Ludwig Krokstedt, product manager på Aftonbladet och projektledare för AI-rösten.
Båda delarna i produktionsprocessen kvalitetskontrolleras av en reporter eller redaktör för att säkerställa att informationen som går ut är korrekt.
AI-rösten lanseras under våren, just nu finjusteras tekniken, för att svara mot läsarnas och redaktionens kvalitetskrav.
– Röstens kvalitet kommer att öka över tid, det sker mycket inom det här området just nu. I ett första skede handlar det om att erbjuda nyhetssammanfattningar, men framåt ska vi kunna erbjuda den här möjligheten inom fler områden, som i våra artiklar, säger Ludwig Krokstedt.
Aftonbladets produktchef Moa Gårdh välkomnar den nya tekniken och möjligheterna den ger att utveckla nya tjänster:
– I en värld där information flödar snabbare än någonsin är det avgörande för oss på Aftonbladet att ständigt söka nya sätt att nå ut till vår publik och erbjuda dem olika sätt att ta del av vår journalistik. Vi har en tradition av att ta till oss ny teknik, säger hon.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ludwig Krokstedt, product manager. Telefon: 073-907 77 52. E-post: ludwig.krokstedt@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comFölj Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum