Schibsted Media

Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag

Dela

Mauri Hermundsson, som bland annat står bakom Youtube-succén ”Uppdrag: Mat”, lämnar under våren Aftonbladet för att ta nästa steg i eget produktionsbolag. Samarbetet med Aftonbladet fortsätter i nya former.

Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag. Under många år har han gjort Youtube-succén ”Uppdrag: Mat” i Aftonbladets regi. Nu fortsätter samarbetet i nya former. Foto: Aftonbladet
Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag. Under många år har han gjort Youtube-succén ”Uppdrag: Mat” i Aftonbladets regi. Nu fortsätter samarbetet i nya former. Foto: Aftonbladet

Mauri Hermundsson är genom programserien ”Uppdrag: Mat” en av Youtubes största profiler i Sverige. Programsuccén har fram till nu producerats inhouse av Aftonbladet.

– Hans förmåga att skapa genuina och engagerande program har varit en stor tillgång för Aftonbladet i många år, och det är inte utan stolthet vi nu ser honom ta nästa steg i sin karriär. Det är fantastiskt att få vara med och bidra till att lyfta talanger och idéer och se dem växa, så som Mauri gjort på Aftonbladet, säger Shirine Bauer, affärschef video, podcast och feature på Aftonbladet. 

Våren 2024 kommer Mauri Hermundsson att lämna Aftonbladet för att fullt ut gå över och arbeta i sitt eget nystartade produktionsbolag, "Mustig Produktion AB". Aftonbladet kommer att fortsätta samarbetet med Mauri Hermundsson.

– Det är rätt tid att göra den här förändringen. Vi ser med glädje att "Uppdrag: Mat" genom det här kan fortsätta lyftas till nya nivåer, men också att det ökar möjligheterna för programmet och för Mauri att utveckla nya koncept, inte minst på Youtube, säger Shirine  Bauer.

Mauri Hermundsson började på Aftonbladet 2014, under viralsajternas glansdagar på dåvarande Lajkat. Han har arbetat på Aftonbladet TV och byggt upp matsatsningen Svensk Mat på Facebook, det som i dag är Godares stora kanal på Facebook med närmare 200 000 följare.

Störst avtryck har han gjort med Youtube-succén ”Uppdrag: Mat”. I programmet åker han runt och äter mat, alltid med en kul twist. Programmen når ofta miljoner visningar och kanalen har över 650 000 prenumeranter.

– Jag har haft fantastiska år på Aftonbladet och fått enorm frihet att hitta på nya saker som fått växa. Jag har också haft underbara kollegor som på olika sätt varit avgörande för att programmet blivit vad det blivit. Det är både vemodigt och pirrigt att nu gå vidare och försöka stå egna ben, men jag tror att både jag och Aftonbladet är eniga om att det här är rätt tidpunkt. Förhoppningen är att det kommer gynna både programmet och Aftonbladet att driva vidare det i en annan form, även om vårt samarbete fortsätter i ny skepnad. Jag är sjukt taggad på att försöka ta med allt jag lärt mig till ett nytt produktionsbolag, säger Mauri Hermundsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Shirine Bauer, Affärschef Video, Podcast och Feature. Telefon: 070-788 75 71. E-post: shirine.bauer@aftonbladet.se
Mauri Hermundsson, videospecialist och programledare. Telefon: 08-725 20 00. E-post: mauri.hermundsson@aftonbladet.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag. Under många år har han gjort Youtube-succén ”Uppdrag: Mat” i Aftonbladets regi. Nu fortsätter samarbetet i nya former. Foto: Aftonbladet
Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag. Under många år har han gjort Youtube-succén ”Uppdrag: Mat” i Aftonbladets regi. Nu fortsätter samarbetet i nya former. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild
Mauri Hermundsson. Foto: Aftonbladet
Mauri Hermundsson. Foto: Aftonbladet
Ladda ned bild

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native12.3.2025 08:29:00 CET | Pressmeddelande

Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget. – Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.

Aftonbladet satsar på unga tittare – influencer-serien ”Min story” först ut6.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande

Den 11 mars har ”Min story” premiär, en serie där fyra av Sveriges största influencers öppnar upp om sina liv bortom sociala medier. Tittarna får en unik inblick i både framgångar och utmaningar för Alexandra Nilsson, Margaux Dietz, Sara Bolay och Frida Jernspets. Första avsnittet sänds öppet på Aftonbladet, medan hela serien är exklusivt tillgänglig för Aftonbladets Plus-prenumeranter.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye