Mauri Hermundsson fortsätter i eget produktionsbolag
Mauri Hermundsson, som bland annat står bakom Youtube-succén ”Uppdrag: Mat”, lämnar under våren Aftonbladet för att ta nästa steg i eget produktionsbolag. Samarbetet med Aftonbladet fortsätter i nya former.

Mauri Hermundsson är genom programserien ”Uppdrag: Mat” en av Youtubes största profiler i Sverige. Programsuccén har fram till nu producerats inhouse av Aftonbladet.
– Hans förmåga att skapa genuina och engagerande program har varit en stor tillgång för Aftonbladet i många år, och det är inte utan stolthet vi nu ser honom ta nästa steg i sin karriär. Det är fantastiskt att få vara med och bidra till att lyfta talanger och idéer och se dem växa, så som Mauri gjort på Aftonbladet, säger Shirine Bauer, affärschef video, podcast och feature på Aftonbladet.
Våren 2024 kommer Mauri Hermundsson att lämna Aftonbladet för att fullt ut gå över och arbeta i sitt eget nystartade produktionsbolag, "Mustig Produktion AB". Aftonbladet kommer att fortsätta samarbetet med Mauri Hermundsson.
– Det är rätt tid att göra den här förändringen. Vi ser med glädje att "Uppdrag: Mat" genom det här kan fortsätta lyftas till nya nivåer, men också att det ökar möjligheterna för programmet och för Mauri att utveckla nya koncept, inte minst på Youtube, säger Shirine Bauer.
Mauri Hermundsson började på Aftonbladet 2014, under viralsajternas glansdagar på dåvarande Lajkat. Han har arbetat på Aftonbladet TV och byggt upp matsatsningen Svensk Mat på Facebook, det som i dag är Godares stora kanal på Facebook med närmare 200 000 följare.
Störst avtryck har han gjort med Youtube-succén ”Uppdrag: Mat”. I programmet åker han runt och äter mat, alltid med en kul twist. Programmen når ofta miljoner visningar och kanalen har över 650 000 prenumeranter.
– Jag har haft fantastiska år på Aftonbladet och fått enorm frihet att hitta på nya saker som fått växa. Jag har också haft underbara kollegor som på olika sätt varit avgörande för att programmet blivit vad det blivit. Det är både vemodigt och pirrigt att nu gå vidare och försöka stå egna ben, men jag tror att både jag och Aftonbladet är eniga om att det här är rätt tidpunkt. Förhoppningen är att det kommer gynna både programmet och Aftonbladet att driva vidare det i en annan form, även om vårt samarbete fortsätter i ny skepnad. Jag är sjukt taggad på att försöka ta med allt jag lärt mig till ett nytt produktionsbolag, säger Mauri Hermundsson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Shirine Bauer, Affärschef Video, Podcast och Feature. Telefon: 070-788 75 71. E-post: shirine.bauer@aftonbladet.se
Mauri Hermundsson, videospecialist och programledare. Telefon: 08-725 20 00. E-post: mauri.hermundsson@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Schibsted Media lanserar self-service-lösning för native12.3.2025 08:29:00 CET | Pressmeddelande
Nu lanserar Schibsted Media native genom self service, där ett specialutvecklat AI-verktyg skapar innehållet. Lösningen gör det enklare och snabbare för annonsörer att nå ut till och engagera sina målgrupper – även med en mindre budget. – Genom denna strategiskt viktiga satsning gör vi det möjligt för ännu fler att dra nytta av kraften i native på Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet, säger Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services.
Aftonbladet kliver in i gamingvärlden – med nya programmet ”Spela”12.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Tv- och datorspel är en miljardindustri och en svensk succéexport. Nu kopplar Aftonbladet ett större grepp om gaming i nya tv-programmet ”Spela”. Makoto Asahara, Ellen ”Viking” B. Åkesson, Melinda Göransson och Josef Fares är några av profilerna tittaren får möta i första avsnittet.
Aftonbladet satsar på unga tittare – influencer-serien ”Min story” först ut6.3.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Den 11 mars har ”Min story” premiär, en serie där fyra av Sveriges största influencers öppnar upp om sina liv bortom sociala medier. Tittarna får en unik inblick i både framgångar och utmaningar för Alexandra Nilsson, Margaux Dietz, Sara Bolay och Frida Jernspets. Första avsnittet sänds öppet på Aftonbladet, medan hela serien är exklusivt tillgänglig för Aftonbladets Plus-prenumeranter.
Schibsted Media fullföljer planen för uppköpet av Podme3.3.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media utökar sitt ägande i streamingtjänsten och podcastproducenten Podme, genom att köpa ut de kvarvarande minoritetsägarna. Genom affären fullföljs den ursprungliga planen från Schibsteds första investering i Podme 2019.
Schibsted Mediasta Podmen ainoa omistaja3.3.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted Media kasvattaa omistuksensa podcast-palvelu Podmesta 100 prosenttiin ostamalla kaikkien jäljellä olevien vähemmistöosakkaiden osuudet. Kauppa saattaa päätökseen vuonna 2019 alkaneen Schibstedin sijoitussuunnitelman, jolloin se sijoitti ensimmäisen kerran Podmeen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum