Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor
Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.
![](/data/images/public/2265114/3528926/dc950d66-fa2f-4d75-8caf-86e31ecd1010-w_720.png)
Stora investeringar i sänkta priser under en tid av hög inflation belastar resultatet som slutar på -185 MSEK. Förlusten är en effekt av att Lidl Sverige hållit sitt löfte till konsumenterna om att prissänkningar skedde på bekostnad av minskade marginaler.
– När vi tog initiativet att sänka och frysa priserna på ett stort antal produkter i mars 2023 så var det för att ta ansvar genom att bryta matinflationens uppåtgående spiral. Vi ville underlätta för hushållen i det tuffa ekonomiska klimatet, med skenande matkostnader. Vi visste att vår bruttomarginal skulle påverkas negativt eftersom vi tog kostnaden själva. Resultatutvecklingen är därför förväntad och vi ser det som en investering i framtida marknadsandelar, säger Jakob Josefsson, vd Lidl Sverige.
För sjunde året i rad växer Lidl Sverige snabbare än resten av branschen. Lidl Sveriges fortsatt kraftiga tillväxt bygger på att fler kunder upptäckt Lidl och handlar för mer i de befintliga butikerna.
– Under det senaste verksamhetsåret har vi sett en positiv utveckling av såväl antal kunder i våra butiker som ett ökat snittkvitto. Förra årets lansering av vårt varumärke Matriket, svenskproducerad mat av högsta kvalitet till ett lågt pris, är en stor framgång. Vi fortsätter att utveckla vårt sortiment, vårt butikskoncept och satsa på fortsatt expansion, säger Jakob Josefsson.
Lidl Sverige planerar för att även framöver öka tillväxten, även med fler butiker. Företaget ser ett ökat intresse från allmänheten som vill att butikskedjan ska etablera sig i deras hemkommuner. Den 14 maj togs exempelvis det första spadtaget för en ny butik i Eslöv. Arbetet med att hitta nya platser i områden där många människor passerar fortsätter hela tiden med det långsiktiga målet på 300 butiker i sikte.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidls ostsortiment bri(e)ljerar i nya tester20.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mozzarella, brie, fetaost eller parmesan – oavsett vilken ost du suktar efter på ostbrickan eller lägger på pizzan är den i toppklass om den kommer från Lidl. Lagom till sommarens alla grillkvällar och bufféer har fyra olika smakpaneler gett Lidls ostar strålande betyg.
Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande
Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.
Lidl introducerar plastfri gurka på den svenska marknaden28.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl lanserar nu en revolutionerande nyhet i grönsaksdisken: en gurka helt utan plastförpackning! I samarbete med det svenska innovationsbolaget Saveggy testas denna världsnyhet i Lidl Limhamn med start den här veckan. Lidl Sverige investerade i lösningen redan år 2020 och kommer att saluföras under Lidls egna varumärke Matriket.
Lidl gör succé på TikTok23.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
På mindre än en vecka blev Lidl störst på TikTok av alla dagligvarukedjor i Sverige. Kontot bjuder in följarna till att hänga med Lidls social media manager bakom kulisserna – och engagemanget har varit stort.
Lidls halloumi blir allt annat än grillad i nytt produkttest17.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
I ett nytt stort test av Aftonbladet testades 13 grill- och halloumiostar. Med varierade omdömen på ostarna kammade Lidls egna Eridanous halloumi hem fyra av fem möjliga poäng. ”En saftig halloumi med frisk smak av mynta” konstaterar testpatrullen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum