Bästa matlandet att besöka – enligt svenska resenärer

Medelhavsmat är det svenskar vill avnjuta när vi är på semester, och allra helst italiensk mat, enligt Tickets Sifoundersökning. Nummer två på listan som bästa matland kommer Grekland, tätt följt av Frankrike och Spanien. Turkiet och England är de länder som är minst populära när det kommer till mat, enligt svenska resenärer.

Italiensk mat toppar listan för svenska resenärer

– År efter år hamnar Italien i topp som det bästa matlandet. Italiensk mat överlag har varit en ihållande trend under de senaste åren, där vi svenskar längtar efter det genuina. Jakten på den bästa äkta napolitanska pizzan är ständigt pågående samtidigt som vi djupdyker i hur en autentisk carbonara egentligen ska tillagas. Vi svenskar har en dragning till italiensk mat som inte tycks avta, säger Sofia Eddelid, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Matens inverkan på en resa kan spela en stor roll för helhetsupplevelsen. 44 procent uppger att Italien är det bästa matlandet, där tvåan på listan kommer först ett glapp nedåt – 17 procent föredrar grekisk mat, 16 procent dras till det franska köket och 14 procent vill ha paella och tapas på semestern. Fish and chips och döner och är det som frestar svenskarna allra minst – England och Turkiet delar på bottenplaceringen med 2 procent vardera.

Matpreferenserna varierar både regionalt och mellan åldersgrupper, där exempelvis andelen äldre (66-79 år) som ansåg att den bästa maten finns i Sverige är större än resten av landet (20 procent). Storstadsbor föredrar fransk och italiensk mat i högre utsträckning än i resten av Sverige (51 respektive 20 procent).

Upptäckarlusten stiger hos svenskarna – allt fler vill besöka nya resmål12.6.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Sol- och badresor ligger svenskarna varmt om hjärtat, och den viktigaste orsaken till att resa utomlands är för att få sol och värme. Sedan pandemin har svenskarna prioriterat välbekanta resmål till förmån att upptäcka nytt, en trend som nu ses mattas av. Att upptäcka nya resmål hamnar i år nummer två på listan över de viktigaste anledningarna till att resa utomlands, jämfört med en fjärdeplats 2023. Detta enligt Tickets SIFO-undersökning.

Sommarens hetaste citydestinationer – ökade bokningar till europeiska storstäder5.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sommarsemestrarna står för dörren, och trycket på resor är högt. Sol- och badresor ligger alltid varmt om svenskarnas hjärtan under sommarmånaderna – men även sommar i storstäder lockar. Bokningar till storstäder mellan juni-augusti har ökat med 9 procent jämfört med samma period 2023, där destinationer som erbjuder både storstadspuls och strandliv toppar listan. Detta enligt färsk statistik från resebyrån Ticket.

Mest populära sommarresorna – hit reser svenskarna29.5.2024 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Sommarens semesterresor domineras av resmål runt Medelhavet, där Spanien är i spetsen med både Malaga, Palma och Alicante. Restrycket är fortsatt starkt, där sommarens bokningar har ökat med 10 procent jämfört med samma period förra året. Topplistan domineras helt av europeiska resmål, vilket talar för att trenden med närliggande resmål håller i sig. Detta visar färsk statistik från resebyrån Ticket.

Ökat resande under lågsäsong – svenskarna blickar bortom sommarresorna13.5.2024 10:23:16 CEST | Pressmeddelande

Reslusten är hög bland svenskarna och 55 procent uppger att de kommer resa utomlands på semester i år, jämfört med de 48 procent som gjorde en utlandsresa förra året. I år är det dock 38 procent som tänker förlägga semesterresan under sommaren, jämfört med 43 procent förra året och 56 procent innan pandemin, enligt resebyrån Tickets senaste SIFO-undersökning. Detta tyder på ett ökat resande utanför högsäsong, och visar på en pågående trend att i större grad sprida ut resandet över året.