Trygghet nu och i framtiden - Unionen i Almedalen 2024

Är det svenska modellens dagar räknade? Hur ska vi fylla gapet mellan efterfrågad och tillgänglig kompetens på svensk arbetsmarknad? Vilka konsekvenser får Riksbankens beslut om räntan för den kommande avtalsrörelsen? Unionen är på plats under Almedalsveckan för att prata om trygghet på arbetsplatsen nu och i framtiden.

Unionens seminarier i Almedalen 2024

Borde den svenska modellen dö?

Den svenska modellen betonar social trygghet, jämlikhet och arbetsmarknadens parter som centrala aktörer för att upprätthålla en stabil och balanserad samhällsekonomi. Men har nu denna modell i samband med moderna, snabbväxande, företag som revolutionerar branscher med sin teknologi och affärsmodeller sett sina dagar räknade?

• Charlotta Stern, vd och professor, Ratio
  • German Bender, utredningschef, Arena idé
  • Elisabeth Thand Ringqvist, näringspolitisk talesperson (C)
  • Martin Wästfelt, förhandlingschef, Unionen

Datum och tid: onsdag 26 juni kl.12.00-12.45
Plats:
Strandgatan 19, ”TCO-landet”, lilla scenen.

Kan Sverige fylla kompetensgapet?

Anställda behöver vidareutbildning och arbetsgivare är i behov av ny kompetens. Hur fyller vi kompetensgapet? Vilka är framgångsfaktorerna för att skapa ett relevant och tillgängligt utbildningsutbud, som matchar individernas och företagens kompetensbehov och säkerställer Sveriges konkurrenskraft?

Medverkande:

• Mats Persson, utbildningsminister (L)
  • Teresa Carvalho, vice ordförande arbetsmarknadsutskottet (S)
  • Maria Fuxborg, näringspolitisk chef, västsvenska handelskammaren
  • Magnus Wallerå, generaldirektör, Myndigheten för Yrkeshögskolan
  • Peter Hellberg, förbundsordförande, Unionen

Datum och tid: torsdag 27 juni kl.15.00-15.45
Plats:
Strandgatan 19, ”TCO-landet”, Stora scenen.

Vad får Riksbankens räntebesked för konsekvenser för avtalsrörelsen och märket?

Samma dag som Riksbanken ger ett nytt räntebesked diskuterar Unionens ekonomiska seminarium förutsättningarna för svensk ekonomi och vilka konsekvenser räntebeskedet får för kommande avtalsrörelse - men också vilka lärdomar vi behöver dra till nästa inflationschock.

• Tobias Brännemo, chefsekonom, Unionen
  • Klas Eklund, chefsstrateg, Dahlgren Capital
  • Kristin Magnusson Bernard, vd, Första AP fonden
  • Erik Spector, chefekonom, Teknikföretagen

Datum och tid: torsdag 27 juni kl.16.10-16.50
Dagens industris arena, Strandvägen 2

Läs mer på Unionen Opinion

Om Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Unionen press svarar på medias frågor om Unionen. Vi förmedlar kontakter till våra förtroendevalda och experter inom bland annat arbetsmiljö, kompetensutveckling, utmaningar i tjänstemännens arbetsliv, lön och jämställdhet.

Välkommen att kontakta oss!