Nu startar försäljningen av 7-sitsiga Volkswagen ID. Buzz

Med 25 centimeters längre axelavstånd mäter nya versionen av ID. Buzz 496 cm på längden och rymmer också ett större batteri på netto 86 kWh. Som standard i Sverige är bilen sjusitsig och med fällt baksäte och urplockade stolar på tredje raden blir lastvolymen hela 2 469 liter. Nya långa ID. Buzz går att beställa redan idag med ett pris från 659 900 kr.

Nu öppnar försäljningen av 7-sitsiga ID. Buzz. Pris från 659 900 kr.

Södertälje 2024-06-19. Efter två år på marknaden så kommer nu en ny version av den uppmärksammade och prisbelönta ID. Buzz från Volkswagen Transportbilar. Den nya långa versionen kompletterar den befintliga och 471 cm långa ID. Buzz i Cargo- (skåpbil) och personbilsutförande. Förutom ett större batteri och sju sittplatser har ID. Buzz med långt axelavstånd en ny elektrisk motor på 210 kW/286 hk, förvärmning av batteriet och kan snabbladdas med upp till 200 kW. Detta innebär att laddning från 10 till 80% bara tar 25 minuter under optimala förhållanden och att räckvidden är upp till 472 km (WLTP). Volkswagens senaste mjukvara, kopplat till en ny 12,9 tums infotainmentdisplay och IDA-röstassistent, är standard. I standardutrustningen ingår också 3-zons klimatanläggning, navigation och 19 tums lättmetallfälgar.

”Vi vet att många har väntat på en ID. Buzz med fler sittplatser”, säger Volkswagen Transportbilars märkeschef Helmut Löb. ”Det känns positivt att vi nu kan presentera en elbil med gott om plats för både folk och last, som dessutom har förbättrad räckvidd och prestanda, tillsammans med prisvärda utrustningspaket till försäljningsstarten”.

Prisvärda utrustningspaket vid försäljningsstarten
Drag & Komfortpaket för 0 kr (kundvärde 53 000 kr) innehåller förstås den utfällbara dragkroken och Komfortpaket Plus tillsammans med Assistanspaket Bas. Här ingår bland annat adaptiv farthållare, larm, fickparkeringsassistent ”Park Assist”, backkamera, nyckellöst lås- och startsystem ”Keyless Advanced”, uppvärmbar ratt och framruta, regnsensor, 5 extra USB-C uttag, mittkonsolen ”Buzz Box”, automatiskt avbländbar backspegel, belysta yttre dörrhandtag, markbelysning från sidobackspeglarna, insynsskydd, lastnät och multiflexgolv för plan lastyta i bagageutrymmet.
Drag & Komfortpaket Premium för 43 000 kr (kundvärde 105 900 kr) innehåller Drag & Komfortpaketet och adderar Öppna/stänga Plus och LED Matrix. Här ingår bland annat elektrisk och sensorstyrd öppning av bagageluckan och sidoskjutdörrarna, IQ.Light LED-Matrix strålkastare med LED-list mellan strålkastarna och LED-bakljus med flytande blinkers.

Fler uppdateringar i ID. Buzz-familjen
Modellår 2025 av ID. Buzz Cargo finns redan till försäljning. Det innebär att Sveriges mest populära elektriska transportbil nu har samma 210 kW starka motor som sjusitsiga ID. Buzz och ett nytt batteri med nettokapacitet på 79 kWh (tidigare 77 kWh). Räckvidden för ID. Buzz Cargo modellår 2025 är upp till 449 km (tidigare 415 km). Samma nyheter kommer även till personbilsversionen med normalt axelavstånd. Den kommer dessutom att erbjudas i ett 6-sitsigt utförande (2+2+2). Modellår 2025 av ID. Buzz med normalt axelavstånd förväntas blir beställningsbar inom kort.

Efter semestrarna väntas fler nyheter i ID. Buzz-familjen när GTX blir beställningsbar. Här pratar vi om fyrhjulsdrivna ID. Buzz i sportigt utförande med 340 hk genom motorer på båda hjulaxlarna. GTX kommer erbjudas till ID. Buzz med både normalt och långt axelavstånd. Även ID. Buzz Cargo kommer gå att beställa med samma drivlina.

Det går även att få ID. Buzz som 6-sitsig (2+2+2)
25 centimeters extra axelavstånd ger en total längd på 496 cemtimeter
Plats för 2 på tredje raden. Skjutbara och bortplockbara stolar.
Upp till 2 469 liters lasttrymme ger möjligheter som få andra elbilar kan matcha
Skjutdörrar uppskattas av barnfamiljer
Ny infotainmentdisplay på 12,9 tum och IDA-röststyrning
Längre räckvidd  med större batteri (86 kWh) och bättre prestanda med ny motor (210 kW)
Längre räckvidd med större batteri (86 kWh) och bättre prestanda med ny motor (210 kW)

Om Volkswagen Transportbilar

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Världspremiär för helt nya Volkswagen California – den mest innovativa California någonsin går att beställa till sommaren7.5.2024 18:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nya California är som standard utrustad med skjutdörrar på både vänster och höger sida och gör campingbilen mer flexibel än någonsin. Nya California blir också den första campingbilen från Volkswagen Transportbilar som erbjuds med laddhybriddrift, som även inkluderar fyrhjulsdrift. Till Sverige är två av fem versioner aktuella: Beach Camper och Ocean. De campingrelaterade funktioner kan nu styras via en display i bodelen, via infotainmentdisplayen på instrumentbrädan eller via California-appen på en smartphone.

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.