IKEA öppnar ny butik i Mall of Scandinavia
IKEA Sverige fortsätter att investera i Stockholm och tar nu nästa steg i expansionen genom att öppna en butik i Sveriges största köpcentrum, Westfield Mall of Scandinavia. Genom fortsatta investeringar vill IKEA, med hjälp av nya butiksformat, komma närmare fler stockholmare.
IKEA har en lång historia i Stockholm. Mycket har förändrats sedan IKEA Sverige öppnade varuhuset i Kungens Kurva 1965, men en sak förblir densamma: hemmets betydelse. Och nu som då lyssnar vi på stockholmarnas behov och drömmar, allt som en del av vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna.
IKEA Sverige utforskar nya format
Under de senaste åren har vi öppnat och utforskat flera nya format, som IKEA City i Gallerian och andra mindre format för planering och beställning av kök och förvaringslösningar. IKEA Sverige har som ambition att komma närmare befintliga och nya kunder och att öppna en butik i Westfield Mall of Scandinavia är nästa stora steg i vår Stockholmsresa.
– Vi vet att kunder idag vill möta oss på fler och nya sätt. Det är en resa vi nu gör i Stockholm med att utforska nya format för att möta nya och befintliga kunder. Det första stora steget var när vi öppnade IKEA City Gallerian sommaren 2022, sedan dess har vi investerat i att utveckla befintliga varuhus i Stockholm och nu tar vi nästa stora steg i Mall of Scandinavia, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige.
Den första butiken i sitt slag i Sverige
Butiken i Westfield Mall of Scandinavia blir den första i sitt slag i Sverige och kommer att ha en yta på cirka 2500 kvadratmeter. Butiken ska erbjuda mycket av det som finns i ett traditionellt IKEA varuhus men i en mindre skala anpassat till ett köpcentrum. Det kommer att finnas mängder av heminredningsprodukter att köpa med sig hem och hela sortimentet kan beställas till butiken eller med hemleverans. Dessutom kommer det att finnas inspiration, heminredningsexperter som kan hjälpa till med planering och en möjlighet att köpa mat för att få den unika känslan av ett besök på IKEA.
Stockholm är och kommer fortsatt att vara en viktig plats för IKEA Sverige och under de kommande åren kommer IKEA att fortsätta utveckla format och mötesplatser här.
– Vi ser en stor potential i Stockholm och med denna investering en möjlighet att komma närmare fler av stockholmarna, säger Emily Birkin. Genom att bygga en långsiktig relation, nära stockholmarnas vardag kan vi bli en ännu större del av samhället och människors liv hemma.
Butiken i Westfield Mall of Scandinavia beräknas öppna i början av 2025.
Fakta om IKEA i Westfield Mall of Scandinavia
- Butiken blir cirka 2500 kvadratmeter stor och det att finnas många heminredningsprodukter som kunderna kan köpa med sig direkt samt en rad tjänster för hemleverans eller beställning till butiken.
Fakta om IKEA i Stockholm
- IKEA öppnade sitt första varuhus i Stockholm 1965 i Kungens Kurva. Byggnaden har blivit ett landmärke. År 1993 öppnade varuhuset i Barkarby. Under de senaste åren har stora investeringar gjorts för att bygga om dessa båda varuhus.
- 2021 öppnade IKEA Planera och beställ i Bromma Blocks och i Sickla Köpkvarter. Två mindre enheter där kunder kan planera och beställa till exempel kök och förvaringslösningar. Dessa stängdes i maj 2024 för att möjliggöra nästa steg för expansionen i Stockholm.
- 2022 öppnade IKEA dörrarna till sitt 8000 kvadratmeter stora varuhus i Gallerian. Den nyaste enheten är IKEA Planera och beställ i Täby Centrum som öppnade 2023.
- I början på 2025 öppnar en ny 2500 kvadratmeter stor butik i Westfield Mall of Scandinavia.
Nyckelord
Kontakter
Pressjourstelefon – medieförfrågningar om IKEA Sverige
Tel:0476-44 07 70prse@ikea.comBilder
Om oss
IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.
Så sover svenska singlar – och så skapar du det perfekta sovrummet som singel11.11.2024 10:28:05 CET | Pressmeddelande
Sverige är ett land med många singelhushåll – fler än två miljoner hushåll består av en person som bor själv utan barn. Att leva själv innebär ofta att skapa ett hem som enbart speglar ens egna behov – och det gäller i högsta grad i sovrummet.
Julbordet hos IKEA är tillbaka med klassiska rätter i fokus14.10.2024 11:52:28 CEST | Pressmeddelande
Den 19 november är det premiär för ett av Sveriges största julbord – det hos IKEA. Julbordet serveras varje dag fram till och med den 19 december. Även i år skänker IKEA Sverige tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner.
IKEA inleder samarbete med Nordens Ark och lanserar den naturinspirerade kollektionen SKOGSDUVA11.10.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
IKEA lanserar SKOGSDUVA, en ny barnkollektion inspirerad av den magiska svenska skogen. Mellan 14 oktober och 1 december går tio kronor för varje sålt mjukdjur direkt till Nordens Arks arbete till förmån för hotade djur.
IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och investerar ytterligare i sänkta priser10.10.2024 13:01:16 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2024* uppgick till 17,7 miljarder kronor, en minskning med 7,9 procent jämför med föregående år. Under året har IKEA Sverige investerat 1,5 miljarder kronor i att sänka priserna och fler än 3200 produkter har fått ett nytt lägre pris. Investeringarna i sänkta priser, för att skapa ett mer tillgängligt och prisvärt sortiment, och att utveckla IKEA i Sverige fortsätter under kommande verksamhetsår.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum