SBMI - Sveriges Bergmaterialindustri

Bergmaterialindustrin tar fram färdplan för biologisk mångfald

Sveriges Bergmaterialindustri (SBMI) tar nu ett viktigt steg för att stärka bergmaterialindustrins systematiska arbete med att främja biologisk mångfald. Initiativet, som stöds av Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, syftar till att ta fram en branschgemensam färdplan som tydliggör branschens åtagande och identifierar vilka åtgärder som krävs för att uppnå detta.

Sveriges Bergmaterialindustri tar fram en branschgemensam färdplan med åtagande och åtgärder för att främja den biologiska mångfalden i branschens bergtäkter.

– Näringslivet har en nyckelroll i arbetet med den biologiska mångfalden. Genom att ta fram en gemensam färdplan kan bergmaterialindustrin arbeta strategiskt och långsiktigt för att integrera biologisk mångfald i verksamheten, säger Lisa Sennström, hållbarhetschef på SBMI.

Färdplan ska lyfta arbetet ytterligare

Flera företag inom bergmaterialindustrin har länge arbetat med att gynna biologisk mångfald under drift och vid avslutade täktverksamheter. Ett exempel är att ta särskild hänsyn till backsvalorna under häckningssäsongen. Branschen har tidigare också tagit fram en handbok som inspiration till att skapa bra natur i täkter. Huvudsökande för projektet är Swerock AB. Övriga företag som deltar är NCC Industry AB, Skanska Industrial Solutions AB, Svevia och Sibelco.

– Många företag i branschen vill arbeta proaktivt med att främja biologisk mångfald i sina verksamheter. Ett branschgemensamt arbete förväntas kunna bidra till att sprida kunskap och erfarenheter för att ytterligare främja detta arbete, säger Monica Soldinger Almefelt, miljötillståndschef på Swerock.

En bred förankring med intressenter

Projektet genomförs tillsammans med Ecogain, ett av Sveriges ledande kunskapsföretag inom biologisk mångfald. En referensgrupp bestående av Naturvårdsverket, SLU Centrum för biologisk mångfald, WWF Sverige, Trafikverket och Birdlife bidrar med värdefull input och synpunkter på färdplanens utformning och prioriterade åtgärder.

– En tydlig vision med arbetet för biodiversitet ger klara affärsfördelar, det är både modigt och smart av SBMI att göra den här satsningen. Vi på Ecogain är stolta att få vara en del av den och få ta fram en branschfärdplan för biologisk mångfald för bergmaterialindustrin, säger Helena Granborg, som är uppdragsansvarig för projektet från Ecogains sida.

Projektet startar i augusti 2024 och pågår under ett år. Under denna tid kommer projektgruppen att arbeta nära branschens aktörer och intressenter för att förankra arbetet och säkerställa att alla aspekter av biologisk mångfald beaktas.

Lisa Sennström hållbarhetschef på SBMI
Ladda ned bild

SBMI, Sveriges Bergmaterialindustri är branschorganisationen för producenter och leverantörer av bergmaterial samt branschens underleverantörer. Årligen produceras och levereras ca 100 miljoner ton bergmaterial i Sverige. Föreningen samlar över ca 90 % av den svenska bergmaterialindustrin.

Följ SBMI - Sveriges Bergmaterialindustri

Senaste pressmeddelandena från SBMI - Sveriges Bergmaterialindustri

Lansering av bergmaterialindustrins uppgraderade färdplan för fossilfri konkurrenskraft30.8.2024 07:37:00 CEST | Pressinbjudan

SBMI och bergmaterialindustrin har valt en aktiv och konstruktiv roll i samhällets klimatomställning genom att ta fram en färdplan för hur branschen ska bli fossilfri. Den första versionen av färdplanen lanserades 2019 inom ramen för Fossilfritt Sverige. Sedan 2019 har mycket hänt. Med denna uppgraderade färdplan för fossilfri konkurrenskraft tydliggörs bergmaterialindustrins prioriterade åtgärder och vad som krävs av riksdag, regering och andra aktörer i värdekedjan för att uppnå målet om halverade utsläpp till 2030 och en fossilfri bergmaterialförsörjning till 2045. Välkommen att delta vid lanseringen av färdplanen, där vi diskuterar hur vi kan bygga en fossilfri infrastruktur och ett fossilfritt samhälle. Evenemanget äger rum den 11 september 2024.