Västtrafik utökar buss- och tågtrafiken

Nästa år blir det fler avgångar i buss- och tågtrafiken. Det blir också tätare avgångar längre in på kvällen i Borås stadstrafik och en helt ny linje mellan Kungälv och Göteborg. Det står klart sedan Västtrafiks trafikplan för 2025 beslutats.

Busslinje 60 kör på Avenyn i Göteborg.
Linje 60 är en av de linjer som får fler avgångar under 2025. Eddie Löthman

För att möta det ökade resandet med kollektivtrafiken satsar Västtrafik på fler avgångar i buss- och tågtrafiken nästa år. Det står klart sedan Västtrafiks trafikplan för 2025 har beslutats av Västtrafiks styrelse.

– Det är glädjande att se att det finns en politisk enighet om att fortsätta satsa på klimatsmart resande. Västra Götalandsregionen växer och vi utvecklar kollektivtrafiken i samma takt. Kollektivtrafik är ett enkelt och hållbart sätt att ta sig fram, säger Bijan Zainali (S), styrelseordförande, Västtrafik.

Totalt 27 miljoner kronor satsas på utökad trafik. Resandet väntas öka med en miljon resor. 2023 utförde Västtrafik 323 miljoner resor.

– Vi analyserar vår trafik och följer resandeutvecklingen noga, för att säkerställa att vårt utbud matchar resenärernas och samhällets behov. Nu blir det fler avgångar för de som redan reser med oss, samtidigt som det här är ett sätt för oss att locka fler, säger Camilla Holtet, utvecklingschef, Västtrafik.

Förändringarna införs under 2025.

Här utökas trafiken:

Tågtrafiken utökas med fler avgångar, bland annat på sträckorna Stenungsund – Göteborg, Skövde – Nässjö, Kungsbacka – Göteborg och Kinnekullebanan.

I Göteborgsområdet blir det tätare turer i busstrafiken på linje X4, 60, 56 och 753. Det blir också en helt ny linje mellan Kungälvs sjukhus och Nils Ericson Terminalen i Göteborg. Linjen ska heta X40 och ersätter linje 242 som samtidigt läggs ner.

Tjörnexpressen får fler avgångar på helger. Färjetrafiken mellan Strömstad och Koster förstärks med fler turer på vardagar.

I Borås blir det fler avgångar i stora delar av stadstrafiken fram till klockan 21 på vardagarna.

Busslinje 60 kör på Avenyn i Göteborg.
Linje 60 är en av de linjer som får fler avgångar under 2025.
Bijan Zainali, Västtrafiks styrelseordförande
Camilla Holtet, utvecklingschef