Rätt försäkrad och rustad för sommarens resor

Se till att vara rätt försäkrad inför sommarens resa. Glöm heller inte att ta med ett giltigt pass eller nationellt id-kort. I samband med stora händelser som fotbolls-EM i Tyskland och OS i Frankrike kan resenärer mötas av förstärkta gräns- och passkontroller.

Kontrollera att alla på resan är försäkrade. Ta med dig ett resebevis från försäkringsbolaget, ditt EU-kort och giltiga resehandlingar.

Bra reseskydd i hemförsäkringen

– Se till att ha en hemförsäkring. I alla hemförsäkringar ingår det allra viktigaste reseskyddet som man behöver på en resa utomlands, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenteras Försäkringsbyrå.

Försäkringen ersätter kostnader för sjukhusvård och hemtransport om du råkar ut för ett olycksfall eller blir svårt sjuk. Det kan bli mycket dyrt att betala själv för den som är oförsäkrad. Försäkringen kan även ge ersättning vid stöld och skador på bagage.

– Lämna gärna dina dyra värdesaker som till exempel smycken och klockor hemma. Det är stor risk för stölder vid trängsel och stora evenemang. Försäkringar kan ha ett maxbelopp för värdefulla saker, och du bör vara särskilt aktsam om dina stöldbegärliga föremål, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Kontrollera att ditt pass eller id-kort gäller

Pass och nationellt ID-kort utfärdat av Polismyndigheten är de enda giltiga resehandlingarna. Vissa länder kräver att passet är giltigt minst sex månader efter hemresedatumet.

– Körkort och andra ID-kort, till exempel från Skatteverket, gäller inte som identitetshandling för resor mellan länder. I samband med stora evenemang som fotbolls-EM och OS kan det vara förstärkta gräns- och passkontroller. Därför är det extra viktigt att dina resehandlingar är giltiga under hela restiden, betonar Anna-Karin Baltzari Danfors.

Naturkatastrof eller terrordåd utomlands

Om det inträffar ett terrordåd eller en naturkatastrof, som till exempel skogsbrand, finns det ett katastrofskydd i hemförsäkringen. Det innebär att det går att få ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader för att resa hem till Sverige. I de flesta fall är ersättningen maximalt 10 000 kronor per person.

För att du få ersättning från katastrofskyddet krävs det att Utrikesdepartementet (UD) avråder svenska medborgare från att resa till det aktuella området.

• Ta reda på vilka försäkringar du har och att alla resenärer är försäkrade.
  • Kontakta ditt försäkringsbolag om du har varit sjuk före resan.
  • Ladda ned ditt resebevis/försäkringsbevis från försäkringsbolaget före resan.Ta med ditt EU-kort om du reser inom EU/EES, Schweiz eller Storbritannien.
  • Skaffa ett läkarintyg om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka.
  • Om du blir akut sjuk eller skadad, kontakta ditt försäkringsbolag eller den larmcentral som bolaget samarbetar med.
  • Ladda ner appen UD Resklar och håll dig uppdaterad.

Läs mer om reseförsäkringar på konsumenternas.se

Om Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se