Stigande optimism inom stora delar av handeln
Framtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader. Trots positivt momentum för stora delar av handeln under våren är det uppenbart att de senaste årens utmaningar slagit hårt mot branschen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juni.
Framtidsförväntningarna stiger alltså i två av tre delbranscher, men fortsatt ser handeln som helhet pessimistiskt på kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning, vilket har varit fallet i över två års tid.
– Trenden fortsätter i rätt riktning för både butikshandeln och partihandeln, vilket givetvis är positivt. Men vi ska komma ihåg att branschen genomgått ett stålbad under de senaste åren i form av bland annat dykande försäljning och sämre lönsamhet. De positiva signalerna behöver också snart synas i siffrorna, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handeln oroas av konkurrens från tredje land
E-handelns framtidsförväntningar backar något efter förra månadens ökning. En minskning med 2,0 enheter gör att indikatorvärdet för juni månad landar på 95,8. Många av Svensk Handels medlemmar vittnar om att det finns en oro för att marknadsandelar går förlorade till företag från tredje land, som Temu och Shein. Svensk Handel arbetar intensivt i frågan för att säkerställa att konkurrens sker på lika villkor.
– Att onlinemarknadsplatser från tredje land kan agera utifrån helt andra regler än svenska och europeiska handelsföretag är ett växande problem för såväl handlare som konsument. Därutöver är det högst problematiskt utifrån ett hållbarhetsperspektiv. De svenska EU-parlamentariker som nu fått mandat måste sätta frågan högt på dagordningen, säger Sofia Larsen.
Butikshandelns optimism stiger inför sommaren
Sommarmånaderna är viktiga för detaljhandeln och för dagligvaruhandeln är högtider så som midsommar något som innebär ett välbehövligt försäljningslyft. Detta märks av i månadens Handelsbarometer, där delbranschen ökar med fyra enheter, vilket gör att framtidsindikatorn landar på 92,8.
– Utvecklingen i Dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln skiljer sig åt. Medan det i den förra tydligt har vänt mot bättre försäljningssiffror ser vi fortsatt hur ökenvandringen i den senare fortsätter. Det är uppenbart att konsumenterna, positiva tongångar till trots, fortsatt drar sig för att konsumera i sällanköpshandeln. Det är oroväckande, säger Sofia Larsen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Black Week blir viktig för handeln21.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste handelshögtider är snart här. Svensk Handels prognos inför Black Week 2024 visar att försäljningen under högtiden förväntas nå 9,7 miljarder kronor vilket är en ökning från fjolårets 8,7 miljarder kronor.
Efter skjutningarna – handelns parter kräver mer av rättsväsendet20.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
De senaste månaderna har vi, handelns parter, bevittnat en alarmerande utveckling där organiserad brottslighet och våldsuppgörelser drabbar våra handelsplatser. Utvecklingen är oacceptabel, och vi kräver krafttag för att säkerställa en trygg handelsmiljö.
Utländsk e-handel stärker greppet – jobb och företagande står på spel19.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för oktober visar att e-handelns omsättning i Sverige uppgick till 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent jämfört med samma månad förra året.
Svensk Handel varnar: Rådande hyresnivåer leder till tomma stadskärnor14.11.2024 10:11:51 CET | Pressmeddelande
De senaste årens extrema hyreshöjningar på över 20 procent har slagit hårt mot handelsföretagen. Tomma butikslokaler blir en allt vanligare syn i städer och köpcentrum runt om i landet. Nya siffror från Svensk Handels Hyresdatabas visar att upp till en fjärdedel av en butiks omsättning går till hyra. Denna historiskt höga andel förändras inte av det mer normala KPI-talet på 1,6 procent som SCB presenterade idag.
Skobranschens tuffa månad: Oktoberförsäljningen faller kraftigt13.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för oktober månad visar att mode- och skohandeln kämpar vidare i ett klimat präglat av konsumenternas försiktighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum