Statens styrning bör inte gå via SKR

Idag presenterade utredningen En ändamålsenlig statlig samverkan med kommuner och regioner sitt betänkande (SOU 2024:43). Utredningen kommer bland annat fram till att överenskommelser mellan staten och SKR är en olämplig form av samverkan och att regeringen bör använda sina myndigheter i stället.

-Läkarförbundet instämmer i utredningens kritik. Vi har länge varit kritiska till den roll SKR haft i styrningen av hälso- och sjukvården. Den statliga styrningen bör gå via myndigheter och inte via en intresseorganisation, säger förbundets ordförande Sofia Rydgren Stale.

Socialstyrelsen föreslås även få regionala kontor för att bättre kunna stödja kommunsektorn, och handlingsoffentlighet i SKR:s verksamhet ska utredas i särskild ordning.

-Den statliga styrningen av hälso- och sjukvården behöver bli mer strategisk och långsiktig och här har Socialstyrelsen en oerhört viktig roll. Regionala kontor kan vara en god idé för att ge myndigheten bättre förutsättningar. Men regionerna måste också börja samarbeta bättre med staten, säger Sofia Rydgren Stale.

-Vi delar också utredningens uppfattning att det är viktigt med insyn och transparens i SKR:s verksamhet. Det borde vara självklart att de ska omfattas av offentlighetsprincipen så att allmänheten kan granska hur de sköter sina uppdrag och hur de använder statliga medel, säger Sofia Rydgren Stale.