Katrine Kielos till SvD
Författaren och journalisten Katrine Kielos blir ny ekonomiskribent i Svenska Dagbladet.
– Jag ser fram emot att skriva än mer fördjupande om internationell ekonomi i dessa tider av enorm ekonomisk förändring.

Katrine Kielos (tidigare Marçal) är verksam som författare, föreläsare och skribent och lämnar nu rollen som ekonomikommentator på Dagens Nyheter för att i stället medverka i Svenska Dagbladet.
– Vi är väldigt glada att Katrine Kielos ansluter till SvD och kommer att göra vår näringslivsbevakning ännu vassare. Hon är en mycket skarp analytiker som dessutom förmår skriva tillgängligt och underhållande, det är en ovanlig kombination, säger SvD:s publisher Lisa Irenius.
SvD skapar efter sommaren två specialiserade näringslivsredaktioner, SvD Tech och SvD Pengar. Katrine Kielos kommer att förstärka den senare, med analyser om internationell ekonomi samt kvinnor och pengar varje vecka.
– Frågor om kvinnor och pengar är vad jag brinner för och allra mest längtar att efter att få göra journalistik runt. Kvinnors behov och preferenser har idag en växande betydelse för marknaden och den som vill förstå ekonomi behöver också förstå hur det hänger ihop. SvD har en stark och profilerad näringslivsbevakning och jag ser fram emot att samarbeta med tidningens kunniga redaktörer och möta läsarna i spalterna varje vecka, säger hon.
Katrine Kielos har skrivit flera uppmärksammade böcker som ”Vem lagade Adam Smiths middag?” och ”Att uppfinna världen”, som översatts till mer än 20 språk och nominerats till flera facklitterära priser i bland annat Tyskland och USA. I höst kommer hon ut med boken ”En kvinnas värde: manliga fantasier om pengar” (Mondial) som gör upp med ekonomiska myter som håller kvinnor tillbaka ifråga om pengar.
– Katrine Kielos är väldigt bra på att avtäcka myter av olika slag och se sambanden bakom siffrorna. Det passar väl ihop med SvD:s ambition att hjälpa läsare att se den större bilden och att ligga steget före, säger Lisa Irenius.
Katrine Kielos är bosatt utanför London, och medverkar återkommande som föreläsare också i internationella forum. Hon gör även podd och tv för EFN, som finansieras av Handelsbanken. I SvD kommer hon därför inte att skriva något om svenska banker.
Katrine Kielos börjar skriva i Svenska Dagbladet i september.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum