Jacob Eriksson och Mika Söderström svenska mästare i linjelopp – på två olika sätt

Schweizproffset Jacob Eriksson och Mika Söderström från Stockholm CK blev i midsommarhelgen svenska mästare i linjelopp. Detta efter ett väldigt händelserikt herrlopp där Jacob var en av grovjobbarna samt en mäktig soloutbrytning  av den före detta löparen Mika.

Jacob Eriksson, Tudor Pro Cycling Team och i Sverige lilla Boråsklubben Gånghester CK, fick cykla ett SM-linjelopp på egen hand utan brorsan Lucas Eriksson som var sjuk. Och som Jacob körde! Han gjorde, liksom U23-mästaren Ville Merlöv, ett galet hårt jobb i en tätkvartett – och kunde ändå vinna spurten.

Bara att tacka för underhållningen på SM-linjeloppet i Linköping! De övriga två medaljerna gick till hemmaklubben CK Hymer gånger två genom Joel Rydergren och triathleten Gabriel Sandør.

Jacob Eriksson har ett par SM-medaljer, den senaste i Uppsala 2022. Men i avsaknad av en vass spurt har den inte blivit någon riktigt stor seger för Jacob sedan han flyttade till utländsk klubbadress. När den kom var den så välförtjänt en seger i ett linjelopp kan bli.

Efteråt berättade Jacob Eriksson att grundplanen var att skapa något tillsammans med tempomästaren och nyblivne OS-cyklisten Jakob Söderqvist efter ungefär halva loppet, men att han valde att bara gilla den nya läget.

"Jag kom ju iväg i en tidig utbrytning ungefär tio man (blev snart nog nio vilka höll ihop rätt länge, vår anmärkning). Jag hade ju inte brorsan att köra för den här gången och då var det bara att gasa i den läget. När vi bara var fyra kvar får jag verkligen tacka Ville Merlöv för hjälpen med dragjobbet."

Tobias Ludvigsson, numera proffs i Q36.5 Pro Cycling Team, fick ta emot priset Sällskapet Gamla Tävlingscyklisters mästarkedja för bäste sammanlagda cyklist av självaste Sven-Åke Nilsson. Där lades tempot i Västerlösa och linjeloppet i Vallastaden.

Så slutade herrarnas SM-linjelopp

• 1. Jacob Eriksson, Gånghester CK, 3:58:45
  • 2. Joel Rydergren, CK Hymer, +0:00
  • 3. Gabriel Sandør, CK Hymer, +0:00
  • 4. Ville Merlöv, Motala AIF CK, +0:15
  • 5. David Larsson, Motala AIF CK, +1:24
  • 6. Hugo Forssell, CK Hymer, +1:24
  • 7. Tobias Ludvigsson, IKHP Huskvarna, +1:24
  • 8. Edvin Lovidius, Södertälje CK, +1:24

Mika Söderström var loss tidigt förra året för att hjälpa Stockholm CK-laget då hon inte var på topp fysiskt på Tierp Arena. I Linköping stack hon igen och nu fanns det desto mera krafter. När inga lyckades ta luckan när avståndet var rimligt rann segermarginalen i väg till över åtta minuter.

Mika tänkte så här när hon fick en minut så tidigt.

"Det är lätt att bli alldeles för ivrig och börja köra för hårt tidigt. Sju mil är ändå rätt långt att paca sig. Jag fick tidsangivelser och höll det på en nivå som jag trodde att jag skulle kunna hålla ända in. Och om tiden jag hade skulle börja gå nedåt skulle jag ha kvar något om de kom i kapp", säger Mika Söderström direkt efter att ha kvitterat ut en SM-guldmedalj, mästartröjan och Sällskapet Gamla tävlingscyklister mästarkedja.

Vad säger du om din landsvägssäsong?

"Jag är överraskad. Ja, jag visste ju att jag är en stark cyklist i Zwift (E-cycling), men landsväg är en helt annan sak. Jag är tacksam för att jag har fått chansen att tävla internationellt – har lärt mig mycket där", säger Mika.

Stina Kagevi vann en tät kamp om U23-tröjan med Ella Wahlström. Då återstår att redovisa kampen om silvret. Bästa spurtaren i klungan på papperet, Matilda Frantzich, kunde bara konstatera att allt gick hennes väg då farten i klungan mestadels var låg under slutvarven.

SM linjelopp damsenior

1. Mika Söderström, Stockholm CK, 3:21:33
  2. Matilda Frantzich, CK Ringen, +8:19
  3. Clara Lundmark, Norbergs CK, +8:19
  4. Therese Fjordäng, Örebrocyklisterna, +8:19
  5. Julia Borgström, CK Ringen, +8:19
  6. Stina Kagevi, (U23) Södertälje CK, +8:19
  7. Ella Wahlström, (U23) Västerås CK, +8:19
  8. Caroline Andersson, Halmstads CK, +8:19

Text och foto: Svenska Cykelförbundet, fria för publicering (U23-mästarna längst till vänster)

Caroline Andersson efter OS-glädjebeskedet: ”Jag har varit helt i chocktillstånd”30.5.2024 14:57:54 CEST | Pressmeddelande

Caroline Andersson hade svårt att sova efter kvällen när förbundskaptenen Lucas Persson ringde upp och förmedlade beskedet från Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) om att hon är uttagen till OS i Paris för att köra linjeloppet. Dagen efter körde hon iväg på ett sjutimmarspass på höghöjdslägret i italienska Livigno inför nästa tävlingsperiod med proffsteamet Liv AlUla Jayco.