Centrinaskolor byter namn till Noblaskolan

Den 1 augusti byter Centrinas grundskolor i Göteborg namn till Noblaskolan Kviberg och Noblaskolan Lindholmen. De blir därmed en del av de 14 Noblaskolor som finns från Boden i norr till Löddeköpinge i söder.

- Centrinas skolor är väldigt omtyckta, inte minst för att de lyckas så väl med att skapa god utbildning i en lugn studiemiljö. Både Centrina och Noblaskolorna arbetar efter en ambition att skapa bästa möjliga förutsättningar för alla elever. Hög kvalitet och god studiero kommer fortsatt att stå i centrum, säger Katja Brandt Persson, skolchef för Noblaskolorna.

Maria Henkelman är rektor på Centrina Kviberg och ser fram emot att bli en del av Noblaskolorna.

- Det känns roligt att kunna erbjuda våra lärare ett större nätverk av kollegor att samverka med ute i landet. För våra elever kommer förändringen inte att bli lika påtaglig. Vi kommer att fortsätta att arbeta för varje elevs bästa genom att ha höga förväntningar, stötta och utmana varje elev utifrån sina individuella förutsättningar, säger Maria Henkelman.

Noblaskolan består av 14 för- och grundskolor som arbetar enligt devisen att elever som utmanas når längre. Genom en kombination av erfarna lärare, tydliga strukturer, trygghet och stöd ska eleverna få de bästa förutsättningarna för en bra skolgång. Noblaskolorna finns i Boden, Göteborg, Helsingborg, Kävlinge, Nacka, Salem, Sundbyberg, Solna, Tyresö, Täby och Västerås. Noblaskolan är en del av AcadeMedia.

Pysslingen Förskolor främjar hälsa och gemenskap - introducerar simskola9.7.2024 11:52:22 CEST | Pressmeddelande

Pysslingen Förskolor, som är en del av AcadeMedia, introducerar till hösten simskola för att lära barn i sina förskolor att simma och bli bekväma i vattnet under lekfulla, trygga och säkra förhållanden. Initiativet är en del av det rörelse- och hälsofrämjande arbete som ingår i konceptet "Sista året" med Pyss & Lings idrottsklubb och är kostnadsfritt. Syftet är att främja simkunnighet bland Sveriges yngsta så att fler kan ta del av sociala aktiviteter och känna gemenskap.

Donnergymnasiet vinner EM-silver i Ung Företagsamhet med innovativt miljöprojekt5.7.2024 13:56:15 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år gjorde fyra AcadeMedia-elever från naturvetenskapsprogrammet vid Donnergymnasiet i Göteborg en storartad insats genom att vinna SM i Ung Företagsamhet 2024 med sitt företag Gralg UF. Segern gav dem en eftertraktad plats i Europamästerskapen i Catania, Italien och i hård konkurrens med deltagare från över 40 länder, lyckades man säkra en imponerande silvermedalj.