Almega ny partner till AI Sweden

Almega ingår, som första arbetsgivarorganisation, partnerskap med AI Sweden – Sveriges nationella center för tillämpad artificiell intelligens. ”För Almegas del handlar det om ett ömsesidigt kunskapsutbyte. Genom att tillföra tjänstesektorns perspektiv kommer vi kunna ge bättre stöd till våra medlemsföretag i AI-omställningen”, säger Ann Öberg, vd på Almega.

Ann Öberg, vd för Almega och Martin Svensson, Managing Director på AI Sweden.

‒ Samarbetet med AI Sweden har alla förutsättningar att bli riktigt fruktsamt. Hälften av alla anställda i Sverige arbetar inom den privata tjänstesektorn och tillsammans med AI Sweden kommer vi kunna underlätta för tjänsteföretagen både att implementera AI i verksamheten och att ställa om till framtidens arbetsmarknad, säger Ann Öberg, vd på Almega.

Intresset och efterfrågan för AI har ökat lavinartat den senaste tiden. Som Sveriges nationella centrum för tillämpad AI är AI Swedens roll att påskynda den breda användningen av AI.

‒ Genom att agera proaktivt och genomtänkt samt skapa rätt förutsättningar kommer AI-utvecklingen kunna leda till nya yrkesroller, ökad produktivitet, en stärkt tjänstesektor och i slutänden ett konkurrenskraftigare Sverige, säger Ann Öberg.

‒ Vi är glada att kunna välkomna Almega till AI Swedens partnernätverk. Almega är en central aktör på den svenska arbetsmarknaden och har därmed en viktig roll i den omställning som AI-utvecklingen innebär för Sverige. Jag ser fram emot ett givande samarbete där vi tillsammans kommer kunna utforska hur AI kommer påverka och stärka svenska tjänsteföretag, säger Martin Svensson, Managing Director på AI Sweden.

AI Sweden grundades 2019 och finansieras av svenska staten och av drygt 130 partners från såväl offentlig som privat sektor. Nyligen lanserade AI Sweden en nationell AI-strategi för Sverige med målet att katalysera åtgärder från ledare i regeringen, politiska partier, företag, offentlig sektor och akademi.

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 500 medlemsföretag med sammanlagt över 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.

Almega presenterar tillväxtpaket för ett starkare Sverige24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter flera år av akuta krisinsatser finns nu utrymme för långsiktiga reformer som stärker Sveriges tillväxtkraft. “Almega vill se skattelättnader för såväl anställda som arbetsgivare men även satsningar på arbetsmarknadsutbildningar och kompetensutveckling. Sedan måste regeringen tänka om gällande arbetskraftsinvandringen”, säger Fredrik Östbom, näringspolitisk chef på Almega.