Tv-profilen Väder-Lasse blir ny meteorolog på Klart
Vädertjänsten Klart värvar tv-profilen Lasse Rydqvist – även känd som Väder-Lasse – som ny meteorolog. Han är ett välkänt ansikte för svenskarna efter att han i många år presenterat vädret i TV4. Nu går han in i en ny roll hos Klart och Schibsted, där han får uppdraget att fortsätta utveckla och stärka vädertjänsten.

Det är ett känt faktum att väder engagerar svenska folket och Klart – Schibsteds digitala vädertjänst – når allt fler användare. Under sommaren 2023 noterades 107 miljoner besök, en ökning med 21 procent jämfört med föregående år och i snitt besökte 1,9 miljoner svenskar Klart varje vecka under juli och augusti.
– Vi slog trafikrekord i somras. Nu behöver vi växla upp för att behålla och stärka vår position som en av Sveriges ledande vädertjänster. I det arbetet kommer Lasse Rydqvist att spela en avgörande roll, säger Malin Brinktell, vd på Klart.
Lasse Rydqvist kommer med sin erfarenhet och kompetens, både genom sin djupa kunskap inom meteorologi och medievana, att spela en central roll i den fortsatta utvecklingen av Klarts produkt och tillväxt.
– Jag ser mycket fram emot att bli en del av Klart och få vara med och fortsätta utveckla den här starka vädertjänsten. Det känns roligt att få göra det som jag brinner för och samtidigt driva arbetet framåt med något som är så viktigt och som påverkar många människors vardag, säger Lasse Rydqvist.
Klarts vd Malin Brinktell är glad att Lasse Rydqvist nu ansluter till Klart.
– Vi ser Klarts starka tillväxt de senaste året som ett kvitto på att vi har en riktigt bra produkt och gjort rätt satsningar. Det känns därför väldigt roligt att få välkomna Lasse till teamet, en väldigt kompetent, erfaren och välkänd meteorolog, och fortsätta utveckla Klart och bygga vårt varumärke tillsammans med honom, säger Malin Brinktell.
Lasse Rydqvist tillträder sin nya roll den 7 november.
För ytterligare information och förfrågningar, vänligen kontakta:
Sophia Torsslow, marknadschef, Klart Vädertjänster. Telefon: 072-855 20 99. E-post: sophia.torsslow@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum