Ny barometer: Svenskarna streamar mer – och gärna gratistjänster
Det dagliga streamingtittandet fortsätter öka visar senaste Streamingbarometern från Tv.nu. 74 procent uppger att de streamar minst en gång i veckan och trots konjunkturläget uppger allt fler att de har fyra eller fler streamingtjänster. Rapporten visar också att gratis streamingtjänster för första gången är viktigare än själva innehållet när tittare under 45 år ska välja streamingtjänst.

Årets undersökning, som görs med panelister i Den Svenska Streamingpanelen, visar att 37 procent av de svarande streamar varje dag, det är en ökning med fem procentenheter. Bland yngre (under 45 år) är det så många som 58 procent som streamar dagligen. Streamade minuter ligger på 90 minuter per dag, en ökning med hela sju minuter.
– I årets rapport har vi valt att göra ett extra nedslag i området streamad sport, ett högaktuellt område med förväntad ökad konkurrens från internationella aktörer. Streamingbarometern visar på att 70 procent av svenskarna är sportintresserade och de som tittar regelbundet spenderar i snitt två timmar och 42 minuter varje vecka på att titta på sport, utöver den tid de redan lägger på film och serier. De är dessutom snäppet mer aktiva i att byta mellan streamingtjänster, säger Helen Orselius, vd på Tv.nu.
Några av slutsatser som kan dras av svenskarnas liv i tv-sofforna:
-
Svenskarna lägger fortsatt ett dygn per år bara på att leta efter något att streama.
En av fem lägger så mycket som en arbetsdag i veckan (6 timmar och 45 minuter). Tips från tv- och streamingguider som till exempel Tv.nu har ökat som inspirationskälla för att hitta rätt och det är nu en av fyra som tycker det är avgörande för att välja något att streama. Detta toppas bara av rekommendationer från vänner, 33 procent, och bra recensioner, 27 procent.
-
Gratis streaming har blivit viktigare än det bästa innehållet.
För första året har gratis innehåll seglat upp som det som flest tycker är viktigt vid val av streamingtjänst – och det är de unga som drivit den trenden. Detta kan också delvis förklara att gratistjänsterna toppar listan över de populäraste tjänsterna med SVT Play i topp på 73 procent och TV4 Play med 58 procent som föredrar dessa. -
Trots skakig marknad går streamingbudgeten upp.
Hushållsbudgeten för streamingtjänster har ökat (från 172 kronor till 199 kronor i snitt) hos de som lägger pengar på att streama, fastän endast sju procent i fjolårets undersökning förväntade sig att öka sina utgifter. Trots det ekonomiska läget har antalet streamingtjänster som används inte sjunkit utan ligger kvar på 3,1 som i fjol. De unga under 45 år drar dock ner antalet från 3,5 till 3,1 och är också den grupp som markant ökat sitt intresse för gratistjänster. Snittet hålls uppe av att det också finns allt fler som har fyra tjänster eller fler. -
40 procent av unga delar sina streamingtjänstkonton med folk utanför hushållet.
En betydande andel av panelen (20 procent) delar minst ett streamingtjänstkonto med andra och hela 40 procent av de yngre under 45 år. Däremot är 75 procent lojala sina streamingtjänster – majoriteten anger nämligen att de inte är särskilt aktiva med att byta ut sina tjänster och så många som 38 procent behåller alltid sina tjänster löpande.
Hela undersökningen hittar du här: Streamingbarometern.
Panelen som är grund för barometern består av 4 000 respondenter, från Tv.nu:s användare, och svaren har samlats in under september månad. Rapporten ges ut av Tv.nu för tredje gången.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johanna Cervin, marknadschef, Tv.nu. Telefon: 073-641 94 57. E-post: johanna.cervin@schibsted.com
Helen Orselius, vd, Tv.nu. Telefon: 072-507 74 84. E-post: helen.orselius@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum