Schibsted och EsterCare i samarbete – ska göra arbetsplatsen mer jämställd
Schibsted inleder i höst ett pilotprojekt tillsammans med det digitala vårdbolaget EsterCare för att skapa mer jämställda förutsättningar mellan kvinnor och män i arbetslivet. Kvinnliga medarbetare erbjuds en årlig hälsoscreening – och vid behov möte med specialistläkare – för att fånga upp och behandla symptom och besvär som bara drabbar kvinnor. Målet är att minska både onödigt lidande och sjukfrånvaro.

– Schibsted ska vara en jämställd arbetsplats där möjligheterna att arbeta och utvecklas är lika för alla, oavsett kön, etnicitet, tro, sexuell läggning eller annat som gör oss olika. Men ändå ser vi att det finns skillnader, det är inte minst tydligt när det gäller sjukfrånvaron. Män har lägre sjukfrånvaro än kvinnor och det är något vi tror att vi med det här initiativet kan göra något åt, säger Håkan Halvarsson, SVP People & Culture på Schibsted.
I samarbete med EsterCare erbjuder Schibsted i en första omgång 100 kvinnliga medarbetare – eller mer exakt, vaginabärande medarbetare – att delta i ett pilotprojekt med syfte att förbättra hälsan hos deltagarna.
Projektet är det senaste initiativet Schibsted gör för att dels ge medarbetarna förutsättningar till bättre hälsa, dels verka för ökad jämställdhet inom koncernen.
Bärande i pilotprojektet är en årlig hälsoscreening för att fånga upp typiska symptom och besvär som enbart drabbar kvinnor, men som kan behandlas och som utan behandling innebär onödigt lidande och sjukfrånvaro.
Screeningen följs vid behov upp med möte med specialistläkare hos EsterCare för att snabbt och enkelt erbjuda rätt behandling.
– Många av de sjukdomstillstånd som enbart drabbar kvinnor är fullt behandlingsbara, bara man upptäcker dem. Men i dag kan det ta lång tid för kvinnor att få rätt diagnos och hjälp i den allmänna öppenvården och många kvinnor vet inte heller att deras besvär är behandlingsbara. Med den här screeningen kan vi hjälpa många kvinnor att må bättre, säger Lydia Graflund, CEO & Co-founder på EsterCare.
Både screening och vårdmöte vid behov betalas av Schibsted. Screeningen är dessutom enkel att genomföra för de som är med – och effektiv när det gäller att fånga upp symptom.
– Vi talar sällan om de specifika utmaningar kvinnor har i arbetslivet när det gäller hälsa, med det här projektet hoppas vi att fler ska våga prata om problemen, för bara då kan vi göra något åt dem. I förlängningen hoppas jag att det här ska bidra till att vi kan erbjuda alla medarbetare, oavsett kön, bästa möjliga förutsättningar på jobbet – och känna sig trygga. Ambitionen är att screeningen, efter utvärdering, ska erbjudas alla som är intresserade av att delta, säger Håkan Halvarsson.
Sedan tidigare erbjuder Schibsted gratis mensskydd till kvinnliga medarbetare. Parallellt med hälsoscreeningen erbjuds samtliga kvinnliga medarbetare rabatt på dels fem hälsotester relaterat till kvinnohälsa, dels ett kost- och träningsprogram genom EsterCare för kvinnor som har problem i samband med klimakteriet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Håkan Halvarsson, SVP People and Culture och vd Schibsted Sverige. Telefon: 073-372 72 70. E-post: hakan.halvarsson@schibsted.com
Lydia Graflund, vd, EsterCare. E-post: lydia@estercare.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder




Länkar
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum