Anna Careborg slutar – Martin Ahlquist och Karin Nilsson tar över
Efter fem framgångsrika år lämnar Anna Careborg posten som chefredaktör, vd och ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet. SvD inleder nu rekryteringen av en ny publisher. Under tiden går redaktionschef Martin Ahlquist in som tf chefredaktör och ansvarig utgivare och marknadsdirektör Karin Nilsson tar över som tf vd.

2019 initierade Anna Careborg tillsammans med SvD:s ledningsgrupp och redaktionsledning ett omfattande förändringsarbete med målet att på tre år ta tidningen till en ny, och digitalt lönsam, position på den svenska mediemarknaden. Arbetet – som involverat hela företaget och alla medarbetare – har bland annat resulterat i en stark tillströmning av nya prenumeranter och en modern journalistik som framför allt manifesteras genom ambitionen att ständigt ge läsarna, och idag också poddlyssnarna, fler perspektiv. Arbetet har också gjort SvD till en ledande nyhetsförmedlare, inte minst när det gäller politik och näringsliv.
Nu lämnar Anna Careborg rollen som publisher på SvD för en ny chefsroll på SVT.
– Det har varit ett privilegium att tillsammans med arbetskamraterna på SvD ha fått utveckla journalistiken, tidningen och vårt sätt att arbeta. När jag nu lämnar över är det med vetskapen om att mina fantastiska kollegor kommer att fortsätta det arbetet i oförminskad styrka, säger Anna Careborg.
Svenska Dagbladet har de senaste åren visat rekordresultat både i bokslut och räckvidd och nådde förra året också det uppsatta målet: att vara ett digitalt lönsamt mediehus.
– SvD står idag starkare än kanske någonsin tidigare. Jag är oerhört imponerad av det modiga och framgångsrika förändringsarbete som Anna och hennes medarbetare på SvD drivit de senaste åren. De är förebilder för en hel bransch. Jag önskar Anna all lycka till på nya jobbet, men ser också fram emot att följa hur SvD utvecklas och växer utifrån den grund som nu är på plats, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för Schibsted News Media.
Nu inleds arbetet att rekrytera en efterträdare med uppdrag att ta SvD:s utveckling och tillväxt till nästa nivå. Under den processen delas publisher-rollen upp i två tillförordnade lösningar för att accelerera arbetet med SvD:s nya treårsplan som startade i våras. Redaktionschef Martin Ahlquist går in som tf chefredaktör och ansvarig utgivare och marknadsdirektör Karin Nilsson tar över som tf vd.
– Det är ett stort förtroende att gå in som tf chefredaktör för ett av Sveriges största mediehus, men också ett stort ansvar. Efter att ha jobbat med Anna Careborg i många år har jag på nära håll sett vad det här jobbet kräver. Samtidigt är det omöjligt att inte säga ja när frågan att ta över ansvaret som utgivare kommer. Det är en fantastisk redaktion och jag imponeras varje dag av dess styrka och rörelse framåt, säger Martin Ahlquist.
Under hösten kommer Svenska Dagbladet att lansera flera innovativa nyheter som ska stärka positionen och skapa relationer med än fler läsare i målgruppen.
– Svenska Dagbladet har just nu en unikt bra position. Vi är digitalt lönsamma, slår rekord i räckvidd och gör historiskt bra bokslut. Det finns dessutom ett enormt driv hos alla medarbetare, både på affärssidan och redaktionen, och en stark vilja att fortsätta växa och nå ut med vår journalistik till fler. Vi har utmaningar, men goda förutsättningar att lyckas. Det gör det här uppdraget så spännande, säger Karin Nilsson.
Biträdande redaktionschef Daniel Kederstedt går under rekryteringsperioden in som tf redaktionschef. Han fortsätter också som stf ansvarig utgivare.
Svenska Dagbladets journalistik har under de senaste åren tilldelats flera priser och utmärkelser som Stora Journalistpriset, Årets Bild och Årets Dagstidning. SvD har också fått en ny modern visuell identitet och innovativa satsningar på journalistiken och produkten har lanserats, satsningar som nu möter läsarna varje dag. Allt från hyllade poddkoncept som ”Blenda” och ”Dynastin” till nyhetsbreven SvD Morgonrapport och SvD Tech brief.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comFölj Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum